چکیده:
تغییرات جاری، بیانگر آن است که تلاش سازمانها در انطباق با شرایط خارجی برای بقا، بیشتر تکامل طبیعی بوده است تا تلاش هشیارانه .استراتژی بر اثر نیاز مبرم و فزاینده به واکنش نشان دادن به تغییرات بازار در حال تکامل است -همان نیازی که در مسطح کردن سلسله مراتب سازمانی نقش دارد- این حذف لایه های مدیریتی به نوبه خود، بر شیوه های خلق استراتژی های سازمانی اثرگذار است. از دهه 1990 پیرو پاسخگو نبودن طرح های استراتژیک تجویزی، پارادایم جدیدی در حوزه مدیریت استراتژیک و تصمیم گیری با نام رویکرد مبتنی بر شواهد پا به عرصه ظهور گذاشت. پژوهش از نظر هدف بنیادین و در زمره پژوهش های آمیخته اکتشافی است. در این پژوهش محقق ضمن داشتن نگاه آسیب شناسی به تصمیمات استراتژیک که در راس شرکت های بیمه ای گرفته می شود ابتدا مدل تصمیم گیری استراتژیک مبتنی بر شواهد را با استفاده از تئوری داده بنیاد و مدل پارادایمی اشتراووس و کوربین طراحی و سپس درجه اهمیت عوامل شناسایی شده در مدل به روش دلفی فازی تعیین گردید.
Current changes suggest that organizations’ efforts to adapt to external conditions for survival have been more natural than Conscious efforts. Strategies are evolving as a result of the urgent need to respond to market changes - the same need that has a role in making organizational hierarchy flat - this elimination of management layers, in turn, affects the ways in which organizational strategies are created. Since the 1990s, following the failure of prescriptive strategic plans, a new paradigm in the field of strategic management and decision-making called evidence-based approach has emerged. This research has been done in the insurance industry and while having a pathological view of strategic decisions that are taken at the head of insurance companies, the researcher has tried to find a model of strategic decision-making based on evidence from the discourses of senior managers of insurance companies. This research is fundamental in terms of purpose and it is among the mixed exploratory studies. In this study, first the evidence-based strategic decision model was designed using the Grounded theory and the Strauss and Corbin paradigm model, and then the fuzzy Delphi method was used in order to determine the importance of the factors identified in the model.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش محقق ضمن داشتن نگاه آسیبشناسی به تصمیمات استراتژیک، که در رأس شرکتهای بیمهای گرفته میشود، ابتدا مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنیبر شواهد را با استفاده از تئوری دادهبنیاد و مدل پارادایمی اشتراووس و کوربین طراحی میکند، سپس درجۀ اهمیت عوامل شناساییشده در مدل را بهروش دلفی فازی تعیین میکند.
این مقاله سعی دارد تا ضمن بررسی دیدگاههای مختلف در حوزۀ استراتژی با نگاه انتقادی، پارادایم جدید در حوزۀ مدیریت استراتژیک و تصمیمگیری با نام تصمیمگیری مبتنیبر شواهد را بهعنوان یکی از بازنمودهای گفتمان غالب عصر حاضر، یعنی یادگیری سازمانی، تبیین کند.
همچنین، نکتۀ کلیدی این رویکرد به تصمیمگیری استراتژیک استفاده از شواهد بهجای اطلاعات و داده است.
تکنیکهای تجویزی برای استراتژی طی این دوره بهویژه با غالبشدن مکتب طرحریزی به اوج خود رسیده بود (Mintzberg 1998) و چهارچوبهای سادهشدۀ متعددی برای تحلیل استراتژیک توسط افراد مختلف که بهطور عمده از مشاوران صنایع بودند، مطرح شد.
در ادبیات استراتژی مشاهده میشود که الگوهای طرحریزی این دوره به فرایندی تبدیل شدهاند که انرژی و وقت کارکنان ستادی را صرف خود کردهاند (Wilson 1994; Mintzberg 1994) و به رابطۀ مثبتی با عملکرد موردانتظار شرکت نینجامیده است (Shrader et al.
تصمیمگیری مبتنیبر شواهد موضوع جدیدی نیست، بلکه چهارچوبی است که برنامهریزی استراتژیک را با تحلیل هزینۀ اقتصادی و اجتماعی در یک مدل شفاف کنار هم قرار میدهد.
(2007), “Strategic Decision-Making: Process Perspectives”, International Journal of Management Reviews, vol.
(1993), “The Cornerstones of Competitive Advantage: A Resource-Based View”, Strategic Management Journal, vol.
(1995), “A Resource-Based View of the Firm”, Strategic Management Journal, vol.