چکیده:
تصویر هرگونه تجسمسازی، وصف، خیالپردازی و بیان برجسته است که مخاطب را در فضای خاص قرار دهد. انقلاب اسلامی ایران و حوادث بعد از آن تاثیر فراوان و عمیقی بر سبک و تخیلات شاعران انقلابی نهاد که در تصویرگریها و خیالپردازیهای هنری آنها به روشنی دیده میشود. گرایشهای انقلابی و نوع نگاه آنها به مسائل و بنمایههای شعری انقلابی، اسلامی و مذهبی، تصویرهایی بدیع، هنرمندانه و فضاهایی تازه در کلام آنها به وجود آورد که پیشتر کمتر دیده شده بود. در این میان تصویرهای شعری با مضامین مهدوی و فضاهای هنری مرتبط با آن از اهمیت و فراوانی قابل توجهی برخوردارند. قیصر امینپور نیز که احساس تعهد و پایبندی به انقلاب و آرمانهای آن، از ویژگیهای اصلی سخن اوست، انتظار و مصادیق آن را در شعر خود به دقت ترسیم کردهاست؛ نگارندگان در این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، به بررسی تصویر کانونی مهدی موعود7 و نقش آن در تصاویر شعری انقلاب (نمونۀ موردی: شعر قیصر امینپور) پرداختهاند.
The image of any imagination, description, fantasy, and highted statement place the addressee in special atmosphere. The Islamic revolution of Iran and its succeding events left great and deep impact on the Islamic poets’ imagination and style which can clearly be seen in their fantasy and imagery. The isalmic orientation and its point of view towards Islamic, Religeous, and revolutionary poetry basics; novel images, new artistic zones in speech related to them appeared which were missing before. Among the poetic images with Mahdaviat meanings and its corresponding artistic modes enjoyed outstanding significance. Gheisar Aminpour whose ideosyncratice feature of his speech was endowed with devotion to Islamic Revolution and its objectives, has delicately designed waiting and its exemplification in his poetry. The authors of this article using descriptive-analytic approach and deploying library search have dealt with the central image of Mahdaviat and its role in revoltionary poetic images (case study: Gheisar Aminpour Poetry)