چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه ابعاد پیادهسازی راهبردهای حاکمیت داده در برنامهریزی بهمنظور ارائه خدمات اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. جامعه آماری عبارت است از کتابخانههای مرکزی واحدهای مراکز استانی دانشگاه آزاد اسلامی (35 واحد)، و مدیران و کتابداران این کتابخانهها (155 نفر). یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نگرش کتابداران در خصوص مؤلفههای هفتگانه کیفیت داده، کاربرد داده، فرایند داده، استاندارد داده، یکپارچگی داده، امنیت داده، و مدلسازی داده درباره ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی فاقد ارتباط معنادار است. همچنین، بهجز عنصر کاربرد و استاندارد داده در بخش سطح تحصیلات، بقیه مؤلفهها در ارتباط با سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه کاری ارتباط معناداری ندارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که میانگین امکان اجرای راهبردهای حاکمیت داده در سازماندهی اطلاعات بالاتر از حد متوسط جامعه بوده و کتابداران امکان اجرای راهبردهای حاکمیت داده در ارائه خدمات اطلاعاتی را در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی بالاتر از حد متوسط، یعنی مطلوب ارزیابی میکنند. بر این اساس، بیشترین تا کمترین امتیاز برای مؤلفهها شامل کاربرد داده، فرایند داده، کیفیت داده، یکپارچگی داده، امنیت داده، مدلسازی داده و استاندارد در ارائه خدمات تعیین شده است. همچنین، نتایج نشان میدهد که کتابخانهها میتوانند تا حد زیادی این راهبردها را اجرایی سازند. اصالت اثر و تأثیرگذاری حاکمیت داده در موضوع سازماندهی منابع اطلاعاتی به برنامهریزی مناسب در کتابخانههای دانشگاهی منجر میشود.
This research aims to study the dimensions of implementation of data governance strategies in planning in order to provide information services of libraries of Islamic Azad University.
The research is an analytical-survey study. The statistical population includes central libraries of Islamic Azad University’s branches in provincial centers (35 branches), their managers and librarians (155 individuals).
The research findings revealed that librarians’ attitude toward seven components of providing information services in central libraries of Islamic Azad University including data quality, data usage, data standard, data security and data modeling do not have significant relationship with their educational level, academic major, and work experience while the component of data usage and data standard in educational level showed a significant relationship. Results of the study also showed that average feasibility for implementation of data governance strategies in providing information services was higher than that of average population. In addition, librarians evaluate feasibility for implementation of data governance strategies in data organization in central libraries of Islamic Azad University to be desirable which is higher than average level. Accordingly, the highest to lowest scores for the components include data usage, data process, data quality, data integrity, data security, data modeling and standard in service delivery. The results also show that libraries can largely implement these strategies.
The impact of data governance on the organization of information resources leads to proper planning in academic libraries.