چکیده:
اختلال یادگیری ریاضی [1] از اختلالات شایع یادگیری در مدارس بهشمار میرود که در آن کودکان با وجود داشتن هوش طبیعی، توانایی یادگیری و درک مهارتهای ریاضی را ندارند. این امر ممکن است بهدلیل اختلال در تمرکز، مشکلات حافظه یا هماهنگ نبودن کامل حرکات بدن بهوجود آید. در این تحقیق اثر بازیهای رایانهای و حرکتی بهصورت مقایسهای بر کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی و تبحر حرکتی دانشآموزان بررسی شد. به این منظور 20 دانشآموز دختر با اختلال یادگیری ریاضی با دامنۀ سنی 8 تا 9 سال جهت همگن بودن دو گروه براساس نمرۀ ریاضی کی مت به دو گروه متوازن تقسیم شدند (n=10). آزمودنیهای گروه 1 به مدت 8 هفتۀ 3 جلسهای به مدت 45 دقیقه به بازیهای حرکتی و آزمودنیهای گروه 2 در همین بازۀ زمانی به انجام بازیهای رایانهای پرداختند. آزمونهای ریاضی کی مت (برای تشخیص و ارزیابی عملکرد تحصیلی)، برونینکز اوزرتسکی، استروپ و آزمون N-back در مراحل پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد. نتایج نشان داد بازیهای رایانهای در مقایسه با بازیهای حرکتی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی تاثیر بیشتری داشته و در مقابل بازیهای حرکتی بر تبحر حرکتی این دانشآموزان موثرتر بوده است.
The mathematical learning disorder is one of the most common learning disorders in schools that occurs due to inadequate concentration and poor memory or lack of coordination of motor proficiency in students. Mathematical learning disorder may be due to difficulty concentrating, memory problems or a lack of complete coordination of body movements. In this study, the effect of motor games in comparison to computer games on the executive, academic functions, and motor proficiency in students with mathematical learning disorder was investigated. In this study, 20 female students with math learning disabilities ranging in age from 8 to 9 years were divided into two balanced groups (n = 10) based on K Matt's mathematical score. Subjects in the first experimental group performed motor games for 8 weeks, 3 sessions of 45 minutes per week, and the second experimental group performed computer games during the same period. Mathematical tests of Key math (To diagnose and evaluate academic performance), Bruininksoseretsky, Stroop, and N-back in the pre-test and post-test stages were used to collect data. The results of this study have clearly shown that computer games compared to movement games had a greater effect on the executive functions and academic performance of students with a mathematical learning disorder. In contrast, it has been observed that the motor games were more effective on the motor proficiency of these students.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بازيهاي رایانهاي در مقایسه با بازيهاي حرکتی بر کارکردهاي اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیري ریاضی تأثیر بیشتري داشته و در مقابل بازيهاي حرکتی بر تبحر حرکتی این دانشآموزان مؤثرتر بوده است.
همچنین مرادي و همکاران (2015) اثربخشی بازيهاي رایانهاي بر خردهمقیاسهاي برنامهریزي ،سازماندهی و کارکردهاي اجرایی دانشآموزان داراي اختلال یادگیري ریاضی پنجم ابتدایی را بررسی کردند که تفاوت بهبود سطح عملکرد و کارکردهاي اجرایی دانشآموزان در گروه آزمایش بهخوبی قابل مشاهده بود ( Titz & Karbach Witt Wilson اگرچه تاکنون مطالعاتی بر مبناي بررسی اثربخشی بازيهاي حرکتی در مهارتهاي حرکتی دانشآموزان با اختلالهاي یادگیري انجام گرفته، تحقیقی مبنی بر بررسی مقایسهاي اثر بازيهاي حرکتی و رایانهاي بر عملکرد تحصیلی و کارکردهاي اجرایی و همچنین تبحر حرکتی انجام نگرفته است.
روش کار این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی بازيهاي حرکتی در برابر بازيهاي رایانهاي بر کارکردهاي اجرایی، عملکرد تحصیلی و تبحر حرکتی دانشآموزان مقطع دبستان با اختلالهاي یادگیري خاص در ریاضی انجام گرفت.
یافتهها نشان داد که بازيهاي رایانهاي بیش از بازيهاي حرکتی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیري ریاضی شده است.
The Effect of Play Therapy Based on Cognitive-behavioral Approach on Academic Achievement and Self-esteem of Students with Special Learning Disabilities.
Effectiveness of Selected Motor Program on Working Memory, Attention, and Motor Skills of Students with Math Learning Disorders.
The effect of working memory and metacognition training on academic function of female students with mathematics learning disabilities.