چکیده:
همواره تحولات جهانی و منطقهای، ضرورت دسترسی به صادرات موفق با محوریت کاهش هزینهها و افزایش میزان پذیرش محصولات را به امری حیاتی برای اقتصاد هر کشور تبدیل کرده است. از جمله فاکتورهای موثر در موفقیت صادرات، نشان (برند) ملی قابل قبول کشور مبداء نزد مشتریان کشور مقصد میباشد. یکی از صنایع دارای توانمندی بومی و زیرساخت قوی در کشور ایران صنعت برق میباشد. با وجود کیفیت و خودکفایی در محصولات این صنعت، شاید فقدان الگویی برند ملی در این حوزه، مانعی در دستیابی به بازارهای منطقهای آن شده است. بر این اساس هدف اصلی این پژوهش «ارائه مدل مؤثر بر ارتقاء تصویر برند ملی کشور ایران میباشد. در این پژوهش آمیخته ترتیبی - متوالی، سعی شده به شیوه اکتشافی عوامل موثر بر ارتقاء تصویر برند ملی (نشان ساخت ایران) و ابعاد آن به استفاده از نظرات خبرگان شناسایی شود. پس از آن به کمک نرم-افزار مکسکیودا متغیرها و الگوی مفهومی روابط بین آنها استخراج شد. در این بخش متغیرهای تأثیرگذار بر برند ملی، بهعنوان ابعاد مدل «ارتقاء برند ملی» شناخته شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از نظرات مدیران اجرایی و صادرکنندگان محصولات برق فشار قوی، وضعیت بومی مدل تحقیق بررسی شود. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار PLS نشان داد که در بین روابط تعریف شده «بهره-گیری از ظرفیتهای نیرویانسانی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی» بیشترین و «سیاستگذاری کلان ملی»، کمترین تأثیر را بر «ارتقاء برند ملی» دارد. در بخش پایانی بر مبنای این تحلیلها، استراتژیها و راهکارهای لازم جهت ارتقاء برند ملی ارائه گردید.
Global and regional developments have always made the need for successful exports with a focus on reducing costs and increasing product acceptance vital for any country's economy. One of the effective factors in export success is the valid national brand of the country of origin with the customers of the destination country. One of the industries with local capabilities and strong infrastructure in Iran is the electricity industry. Despite the quality and self-sufficiency in the products of this industry, the lack of a pattern in using the national brand in this industry has become an obstacle to reach regional markets. Accordingly, the main purpose of this study is to "present an effective model on promoting the image of the national brand of Iran."In this mixed research, which has been done sequentially. Researchers tried to identify the factors affecting the promotion of the national brand image (made in Iran) and its dimensions using the opinions of experts. Then, with the help of Maxqda software, the variables and the conceptual pattern of the relationships between them were extracted. In a small part, using the opinions of executives and exporters of high voltage power products, the local status of the research model was examined. The results of PLS software analysis in the structural equation model section showed that among these relationships, the variable "utilization of human, cultural, social and historical manpower capacities" has the greatest impact on strengthening the national brand and the variable "national macro policy" has the least impact.