چکیده:
هدف پژوهش حاضر، واکاوی برنامههای درسی تجربهشده نظام آموزش عالی مهارت محور از منظر دانشجویان بود؛ بنابراین، از رویکرد کمی و روش توصیفی - پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاههای جامع علمی کاربردی کشور بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و فرمول کوکران، تعداد 660 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی مهارت محور در آموزش عالی گردآوری و از طریق، آزمونهای فریدمن، (t) تک گروهی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روایی محتوایی، توسط متخصصین برنامه درسی و روایی سازهای با استفاده از نرمافزار (PLS) بررسی و تائید شد. ضریب پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و (86/0) به دست آمد. یافتهها نشان داد، وضعیت برنامه درسی تجربهشده در ابعاد «تطبیق برنامه درسی با اهداف دانشگاه»، «تطبیق برنامه درسی با اهداف نظام مهارت محور» و «جنبههای اجرایی برنامه درسی جدید» نسبتا مطلوب بوده است. بر این اساس، نظام آموزش عالی مهارت محور کشور، نیازمند توجه بیشتر و تغییرات اساسی در برنامههای درسی و شیوههای آموزش است؛ بنابراین پیشنهاد میشود، برنامههای درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی که باهدف یادگیری مهارتهای مختلف و کاربست آن در زندگی شغلی و اجتماعی طراحیشده است؛ در محیطهای آموزشی شبیهسازیشده و عملی تدریس شود تا اهداف موردنظر نظام مهارت محور محقق شود.
This study aims at investigating the experienced curricula of the skill-based higher education system from the perspectives of students therefore, a quantitative approach and a descriptive-survey method were utilized. The statistical population of the study comprised students of comprehensive scientific-applied universities in Iran. Stratified random sampling method and Cochranchr('39')s formula were applied to select 660 students as the sample. Data were collected through a researcher-made questionnaireof skill-based curriculum in higher education, and the analysis was conducted through one-group t-test, Friedman. Content validity was verified and confirmed by curriculum and structural validity experts using software (PLS). The reliability coefficient was calculated using Cronbachchr('39')s alpha (0.86). The final results suggest that the situation of the experienced curriculum was relatively favorable from the studentschr('39') perspective in the three dimensions of "adapting the curriculum to chr('39')the goals of the university, the skill-based system" and "executive aspects of the new curriculum." Accordingly, the skill-based higher education system in Iran requires great attention and fundamental changes need be made in curricula and teaching methods. Thus, this study suggests that the curriculum of the University of Applied Science and Technology (UAST) be designed to teach different skills, applied in professional and social life, and taught in simulated and practical educational environments in order to achieve the desired goals of the skill-based system.