چکیده:
یکی از مهمترین و اساسیترین مشکلات نظام آموزشی به کار نگرفتن شیوههای نوین
تدریس است و همین دلیل باعث کاهش سطح کیفیت آموزش شدهاست و علاقة
دانش آموزان به یادگیری را کم کرده که یکی از دلایل آن عدم مهارت معلمان به تدریس
زبان فارسی است. زبان و ادبیات فارسی زبانی است که امروزه بسیاری از غیرفارسی زبانان در
سراسر دنیا در حال پادگیری آن هستند و در دورههای آموزشی آن به صورت مرتب شرکت
میکنند و حتی بسیاری از مردمانی که در مناطق غیر مرکزی زندگی میکنند و به زبان غیر
از فارسی و بومی محل زندگی خود یا زبان مادری تکلم میکنندء با ورود به مدرسه دچار
مشکل میشوند؛ بدین ترتیب نیاز به آموزش صحیح زبان فارسی دارند؛ پس آموزش زبان
فارسی صرفا برای خارجیها نیست. آموزش و پرورش هر کشور اهداف خاصی را دنبال
میکند؛ ولی همه به دنبال یک هدف مشترک یعنی آموختن و پرورش یافتن صحیح هر
کود ک از ابتدای زندگی هستند؛ حال در این میان عواملی باعث میشود که این نظام
آموزش دهندۀ خود یکی از آسیبها به شمار آید. ما در اینجا به آسیبشناسی آموزش زبان
فارسی در آموزش و پرورش خواهیم پرداخت. این مقاله براساس مطالعات مقالات و
کتابهای موجود و براساس روش کتابخانهای جمع آوری شدهاست.
خلاصه ماشینی:
آسيب شناسي آموزش زبان فارسي در آموزش و پرورش (تأثير زبان مادري در آموزش زبان فارسي) عاطفه محمدي کيواني دانشجوي کارشناسي ارشد دانشگاه محقق اردبيلي چکيده يکي از مهم ترين و اساسيترين مشکلات نظام آموزشي به کار نگـرفتن شـيوه هـاي نـوين تـدريس اسـت و همـين دليـل باعـث کــاهش سـطح کيفيــت آمــوزش شـده اسـت و علاقــۀ دانش آموزان به يادگيري را کم کرده که يکي از دلايل آن عدم مهارت معلمان بـه تـدريس زبان فارسي است .
زبان و ادبيات فارسي زباني است که امروزه بسياري از غيرفارسي زبانان در سراسر دنيا در حال يادگيري آن هستند و در دوره هاي آموزشي آن به صورت مرتب شرکت ميکنند و حتي بسياري از مردماني که در مناطق غير مرکزي زندگي ميکنند و به زبـان غيـر از فارسي و بومي محل زندگي خود يا زبان مادري تکلم ميکنند، بـا ورود بـه مدرسـه دچـار مشکل ميشوند؛ بدين ترتيب نياز به آموزش صحيح زبان فارسي دارنـد؛ پـس آمـوزش زبـان فارسي صرفاً براي خارجيها نيست .
در حاشيه قراردادن زبان فارسي اگر نگاهي گذرا به برنامه ريزي آموزش و پرورش براي درس زبان فارسـي بينـدازيم ، متوجه ميشويم که درصـد کمـي از برنامـۀ کلاسـي بـه درس زبـان فارسـي اختصـاص پيـدا کرده است و بخش مختصري از آن براي رشته هاي غير از انساني در نظـر گرفتـه شـده اسـت ؛ «حتي زبان فارسي به صورت يک رشتۀ مستقل در نظر گرفته نمـيشـود و يـادگيري آن بـراي رشته هاي مطالعات شرق شناسي و ايـران شناسـي اجبـاري نيسـت » (مرضـيه مشـتاق پـور، بهـزاد 65 Communicative Language Teaching Method فنسولي).