چکیده:
ساختار داستان متاثر از عناصری است که این عناصر, ساختمان داستان را پیریزی
میکنند. نویسندهای که دست به نوشتن میزند، باید همه عناصر را که در واقع هنر
داستاننویسی به شمار می آید در جای خود با دقت قرار دهد و با هنرمندی آنها را رعایت
کند و طبق این هنرها داستانش را پیش ببرد؛ با توجه به این که موضوع ما بررسی تطبیقی
عنصر بحران و اوج در دو رمان فوق است، ابتدا مولفههای مهم عناصر داستاننویسی را بهطور
خلاصهوار ذ کر می کنیم و سپس در قسمت بحث و بررسی مقاله شاهد مثالهایی از هر دو
داستان را می آوریم؛ این هنرها عبارت است از: طرح، کانون روایت، شخصیت پردازی،
گفت وگو موضوع» بحران» اوج و پایان بندی. بحران لحظهای در داستان است که تغییری
قطعی و اساسی به وجود می آورد. اتفاقات و حوادث موجود در داستان به بحران منتهی
میشود و بحرانها با جمع شدن به اوج میرسند. با رسیدن به بحرانها، هیجان خواننده بیشتر
میشودء شدت آنها رفته رفته افزایش مییاید تا این که داستان به موقعیت حساس و قله می -
رسد و سرنوشت اشخاص داستان مشخص میشود. سعی کردیم تا دو عنصر را تعریف و
زوایای آن را بررسی کنیم. در طی تحقیق ملاحظه کردیم بحرانهای بیشتری در هر دو رمان
بود که به هم وابستهبودند جز یک مورد در شراب خام و در نهایت رمان فصیح سه نکته اوج
داشت؛ ولی رمان چندلر در آخر به اوج رسید.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي عناصر بحران و اوج در دو رمان شراب خام و حق السکوت خدابخش اسداللهي ١، پريسا احمدپور٢ ١-استاد زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه محقق اردبيلي ٢- کارشناس ارشد ادبيات تطبيقي، دانشگاه محقق اردبيلي چکيده ساختار داستان متأثر از عناصـري اسـت کـه ايـن عناصـر، سـاختمان داسـتان را پـيريـزي ميکنند.
نويسـنده اي کـه دسـت بـه نوشـتن مـيزنـد، بايـد همـه عناصـر را کـه در واقـع هنـر داستان نويسي به شمار ميآيد در جاي خود با دقت قرار دهد و با هنرمنـدي آن هـا را رعايـت کند و طبق اين هنرها داستانش را پيش ببرد؛ با توجه به ايـن کـه موضـوع مـا بررسـي تطبيقـي عنصر بحران و اوج در دو رمان فوق است ، ابتدا مؤلفه هاي مهم عناصر داستان نويسي را به طور خلاصه وار ذکر ميکنيم و سپس در قسمت بحث و بررسي مقاله شـاهد مثـال هـايي از هـر دو داستان را ميآوريم ؛ اين هنرها عبـارت اسـت از: طـرح ، کـانون روايـت ، شخصـيت پـردازي، گفت وگو، موضوع ، بحران ، اوج و پايان بندي.
با توجه به پيشينه هاي ذکر شده ميبينيم که کتاب ، مقاله و پايـان نامـه هـاي زيـادي دربـارة داستان نويسي و آثار فصيح وجود دارد، اما در مورد آثار ريمونـد چنـدلر چيـزي بـه نگـارش درنيامده است و اين پژوهش اولين تحقيقي است که به نوعي اثر چندلر را بررسـيمـيکنـد و عنصر بحران و اوج را در دو آثار تطبيق ميدهد.