چکیده:
ﺑﯿﻤﺎری ﺻﺮع ﯾﮑﯽ از ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﻧﻮروﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺪود ﯾﮏ درﺻﺪ ﻣﺮدم ﺟﻬﺎن از آن رﻧﺞ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺘﻌﺪدی ﮐﻪ ﻓﺮد درﮔﯿﺮ ﺑﺎ ﺑﯿﻤﺎری ﺑﺎ آن ﻣﻮاﺟﻪ اﺳﺖ، اﺧﺘﻼل در ﺣﺎﻓﻈﻪ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻧﯿﺰ ﯾﮑﯽ از ﻣﺴﺎﯾﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮات اﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎری ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ارزﯾﺎﺑﯽ وﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻣﮑﺎﻧﯽ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺘﻬﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﺴﯿﺮﯾﺎﺑﯽ در ﺑﯿﻤﺎران ﺻﺮﻋﯽ و اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ اﺳﺖ. ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﻦ آزﻣﺎﯾﺶ دو ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﮑﺎﻧﯽ" و ﺑﻪ ﯾﺎد اوردن ﻣﮑﺎﻧﯽ" ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯿﮕﯿﺮد. در ﺣﯿﻦ اﻧﺠﺎم اﯾﻦ دو ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺳﯿﮕﻨﺎل ﻣﻐﺰی از اﻓﺮاد ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد و ﺳﭙﺲ از ﺳﯿﮕﻨﺎل EEG وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺘﺨﺮاج ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر دﺳﺘﻪ ﮐﻠﯽ آﻣﺎری، ﻓﺮﮐﺎﻧﺴﯽ، زﻣﺎن ﻓﺮﮐﺎﻧﺴﯽ و ﻏﯿﺮﺧﻄﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺑﺴﯿﺎری از ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﺣﺎﻓﻈﻪ اﻣﻮاج ﻣﻐﺰی، در ﻓﺮﮐﺎﻧﺲ ﺗﺘﺎ (ﺑﯿﻦ 4 ﺗﺎ 12 ﻫﺮﺗﺰ) ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﯿﻤﺎران ﺻﺮﻋﯽ، ﻓﺮﮐﺎﻧﺲ ﺗﺘﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ، در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﯿﺰ ﭘﺮدازشﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﻤﺪه در ﺑﺎﻧﺪ ﺗﺘﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﯾﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش t-test ﮐﺎﻫﺶ ﺑﻌﺪ ﻣﺎﺑﯿﻦ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎ ﺻﻮرت ﻣﯽﮔﯿﺮد و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺎ دو اﺑﺰار SVM و MLP ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ و ﺑﯿﻤﺎر را ﺗﺸﺨﯿﺺ داده و ﺳﯿﮕﻨﺎل در ﺑﺎﻧﺪ ﺗﺘﺎ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ و در ﭘﺎﯾﺎن ﯾﮏ آﻧﺎﻟﯿﺰ ﻣﮑﺎﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺑﯿﻤﺎر ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﮐﻤﺘﺮی دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺷﻬﻮدی ﺗﻄﺒﯿﻖ دارد.
خلاصه ماشینی:
سیستم به صورت هوشمند افراد سالم و بیمار را تشخیص داده و سیگنال در باند تتا مورد بررسی قرار میدهد و در پایان یک آنالیز مکانی انجام گردیده است و مشاهده شده که افراد بیمار توانایی تمرکز کمتری دارند که با معیارهای شهودی تطبیق دارد.
نمونه تست DNPT مرجع [14] {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در مقاله ]7[ يک مطالعه براي ارزيابي عملکرد شناختي و حافظه مکاني بيماري صرع با استفاده از موشهایی که به روش تزریق داروی پیلوکارپین دچار صرع نوع لوب گیجگاهی شده بودند انجام داده است.
2. روششناسی پژوهش برای پیاده سازی این تحقیق نیاز به ثبت داده EEG از افراد سالم و بیمار در حین انجام یک کار شناختی در زمینه حافظه مکانی است.
مراحل آماده کردن بیمار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مرحله اول (فاز پیش تست) در این مرحله از بیمار سوالاتی پرسیده می شود که مطمئن شویم کار با کامپیوتر در حد ابتدایی را تسلط داشته و سپس محیط بازی را که یک فضای مجازی با 8 بازو است به همراه کلیدهای حرکتی روی دسته بازی(جهت راحتی بیشتر بیماران به جای کیبورت از جوئستیک استفاده کردهایم) برای بیمار توضیح داده و از او میخواهیم در مرحلهی تست صرفا فقط جهت آشنایی بیشتر با محیط در بازه زمانی مشخص شده (40 ثانیه) بازی را انجام دهد.
مقایسه نمونه پتانسیل افراد سالم و بیمار در فرکانس 10 و 11هرتز {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} روند انجام کار به این صورت میباشد که بعد از پیش پردازشها نوبت به قرار دادن event میرسد.