چکیده:
مقدمه: آدمی دایما تحت تاثیر متغیرهای فردی، اجتماعی و محیطی قرار داشته و وضعیت روانشناختی او نیز تحت تاثیر همین موضوعات است. بنابراین ضروری است دانشآموزان در برنامههای آموزشی مورد مراقبت قرار داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر قم بود. روششناسی: این مطالعه به روش توصیفی و نیمهآزمایشی با اجرای 6 جلسه پروتکل آموزشی متغیرهای مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان شناختی انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دوره متوسطه (با جامعه تقریبی 85000 نفر) و نمونه آماری 30 نفره که به روش خوشهای چند مرحلهای در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه در سال تحصیلی 1397 برنامهریزی و اجرا شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بود. در این مطالعه یک دوره پروتکل آموزشی نیز اجرا شد. یافتهها: آموزش مهارت خودآگاهی وتنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و با ضریب ایتای 11.5 درصد باعث افزایش آن شده است. همچنین آموزش مهارت خودآگاهی وتنظیم هیجان بر شادکامی دانش آموزان تاثیر داشته و با ضریب ایتای 14.2 درصد باعث افزایش آن شده است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد اجرای پروتکلهای آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان موثر بوده و باعث افزایش انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان شده است. بنابراین برنامهریزان آموزشی میتوانند بر اساس یافتههای این پژوهش برای افزایش مهارتهای زندگی دانشآموزان برنامهریزی نمایند.
خلاصه ماشینی:
تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر قم زهرا احمدیان 1 1 دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مشاوره (نویسنده مسئول) چکیده مقدمه: آدمی دایماً تحت تأثیر متغیرهای فردی، اجتماعی و محیطی قرار داشته و وضعیت روانشناختی او نیز تحت تأثیر همین موضوعات است.
این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر قم بود.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد اجرای پروتکلهای آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان مؤثر بوده و باعث افزایش انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان شده است.
هوش هیجانی عاملی است که روابط بین فردی را با دیگران در خانواده، محیط کار و اجتماع بر اساس تفاهم و همکاری تنظیم کرده، به زندگی با دید مثبت نگریسته، همچنین فرد را برای هر گفتگو و ارتباط انسانی با دیگران آماده کرده و ثمرات درخشانی برای طرفین دارد (استینز،2002، به نقل از قدسی، 1385).
در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر قم، مورد بررسی قرار گرفته است.
5-بحث و نتیجهگیری هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر قم بود.
در این مطالعه با اجرای پروتکل آموزش مهارتهای خودآگاهی و تنظیم هیجان بر تغییرات انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانش آموزان را مورد آزمون و بررسی قرار داد.
یافتهها در متغیر انگیزش پیشرفت نشان داد که: آموزش مهارت خودآگاهی وتنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر قم تاثیر دارد.