چکیده:
در نظام تعلیم و تربیت متمرکز، مهم ترین ابزار و رسانه آموزشی همان کتاب درسی است. تحلیل محتوای کتاب درسی به ما کمک می کند تا نسبت به نواقص موجود در کتاب درسی آگاهی پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کنیم. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان ارتباط تمرین های قرآن پایه دوم ابتدایی با اهداف موجود در کتاب راهنمای معلّم در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش، استفاده از روش های آماری توصیفی به همراه تحلیل محتوای ارتباطی است. اهداف مشخص شده در کتاب راهنمای معلّم در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی، طبقات این تحلیل و پژوهش را تشکیل داده و تمرین ها بر اساس آن بررسی می شوند. واحد ثبت در این پژوهش «مضمون تمرین» است و واحد زمینه نیز همان درس های کتاب قرآن پایه دوم ابتدایی هستند. نمونه آماری نیز کتاب قرآن پایه دوم ابتدایی است که به صورت تصادفی انتخاب شده است. یافته های این پژوهش نشان دهنده آن است که از کل تمرینات موجود در کتاب قرآن پایه دوم ابتدایی، 28/39درصد از تمرینات دارای اهداف در حیطه دانشی،92/58 درصد در حیطه روانی-حرکتی و تنها 14/7 درصد از تمرینات دارای اهداف در حیطه عاطفی بودند. لذا نتایج بیانگر این موضوع است که اهداف در حیطه عاطفی در کتاب قرآن پایه دوم ابتدایی چندان مورد تاکید و توجه نبوده و با توجه به اهمیت این حیطه در یادگیری، باید اقدامات مناسبی توسط مسئولان،مولفان کتب درسی و معلّمان ابتدایی جهت تحقق اهداف در حیطه انجام گیرد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای ارتباطی تمرین های قرآن پایه دوم ابتدایی)چاپ 1399) بر اساس اهداف در کتاب راهنمای معلّم در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی علی اصغر اعتمادی1، حامد رستگاریان2 1دانشجوی مقطع کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران(نویسنده مسئول) 2دانشجوی مقطع کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران چکیده در نظام تعلیم و تربیت متمرکز، مهم ترین ابزار و رسانه آموزشی همان کتاب درسی است.
پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان ارتباط تمرین های قرآن پایه دوم ابتدایی با اهداف موجود در کتاب راهنمای معلّم در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی انجام شده است.
3. اهداف پژوهش 1-3 هدف اصلی:بررسی میزان ارتباط تمرین های کتاب قرآن پایه دوم ابتدایی و اهداف تعیین شده درکتاب راهنمای معلّم در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی.
بر اساس یافته موجود در جدول های شماره 1 تا 14 ، یافته های زیر بیان می شود: برای درس اول کتاب قرآن دوم ابتدایی، 6 هدف در کتاب راهنمای معلّم ذکر شده که به صورت 3 هدف شناختی،1 هدف عاطفی و 2 هدف روانی-حرکتی مشخش شده است.
در درس سوم کتاب قرآن دوم ابتدایی نیز 5 هدف در کتاب راهنمای معلّم ذکر شده که به صورت 1 هدف شناختی،2 هدف عاطفی و 2 هدف روانی-حرکتی مشخش شده است که هر 5 هدف معادل 100 درصد اهداف این درس دارای تمرین بوده است.