چکیده:
زمینه و هدف: کرونا ویروس ۲۰۱۹ بیماری عفونی تنفسی حاد با علائم اصلی تب» سرفه» و تنگی نفس شناخته میشود. این ویروس
قدرت انتقال و کشندگی بسیار بالایی دارد. پژوهش حا ضر با هدف برر سی نقش اعتیاد به اینترنت» ذهن آگاهی» و تاب آوری در پیشبینی
سلامت روانی دانش آموزان طی همهگیری کرونا ویروس ۲۰۱۹ انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مدارس متوسطه ناحیه دوم شهر
رشت در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بود. نمونه مورد مطالعه شامل ۰ دانش آموز مقاطع تحصیلی هفتم» هشتم و نهم بود که به روش
نمونهگیری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فرم کوتاه پرسشنامه سلامت
روان (کیز» ۲۰۰۲)» پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگک» ۱۹۹۸)» فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگک (والاچ و همکارانء ۲۰۰۶) و
مقیاس تاب آوری (کانر و داوید سون» ۲۰۰۳) بود. تحلیل دادهها تو سط نسخه ۲۴ نرمافزار 5۳558 و با استفاده با روش همبستگی پیرسون و
رگرسیون چندگانه همزمان انجام شد.
یافتهها: بر اساس نتایج به دست آمده» اعتیاد به اینترنت» ذهن آگاهی» و تاب آوری به صورت معناداری سلامت روانی دانش آموزان را
پیشبینی میکنند (۰/۰۱> 0). نتایج تحلیل رگر سیون چند گانه ذشان داد اثر اعتیاد به اینترنت (۰/۴۳-) بر سلامت روانی دانش آموزان منفی
و معنادار است. در مقابل اثر ذهن آگاهی (۰/۷۰) و تا بآوری (۰/۶۵) بر سلامت روانی دانش آموزان مثبت و معنادار است. همچنین نتایج
تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که اعتیاد به اینترنت» ذهن آگاهی» و تاب آوری ۴۸ درصد از سلامت روانی دانش آموزان را در طی
همهگیری کووید-۱۹ پیشبینی میکنند.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نقش اعتیاد به اینترنت» ذهن آگاهی و تاب آوری را در تبیین سلامت روانی دانش آموزان در دوره همه گیری
کووید-۱۹ تصریح کرده است. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Background and Purpose: Coronavirus 2019 Acute respiratory infectious disease is characterized by the main symptoms of fever, cough and shortness of breath. This virus has a very high transmission and lethality. In this regard, the present study aimed to investigate the role of Internet addiction, mindfulness and resilience in predicting students' mental health during the Coronavirus 2019 pandemic. Method: The method of the present study is descriptive and correlational. The sample consisted of 220 seventh, eighth and ninth grade students in the second district of Rasht in the academic year 2020-2021 who participated in the study as an convenience sampling method through online calling. Data collection tools included a short form of the Mental Health Questionnaire (Keyes, 2002), an Internet Addiction Questionnaire (Young, 1998), Short form of Freiburg mindfulness inventory (Wallach et al., 2006) and the Resilience Scale (Connor & Davidson, 2003). Finally, data analysis was performed by SPSS software version 24 using Pearson correlation and multiple regression simultaneously. Results: Based on the results, Internet addiction, mindfulness and resilience significantly predict students' mental health (p <0.01). The results of multiple regression analysis showed that the effect of Internet addiction (-0.43) on students' mental health is negative and significant. In contrast, the effect of mindfulness (0.70) and resilience (0.65) on students' mental health is positive and significant. Also, the results of multiple regression analysis showed that Internet addiction, mindfulness and resilience predict 48% of students' mental health during the COVID-19 pandemic. Conclusion: The present study has clarified the role of Internet addiction, mindfulness and resilience in explaining the mental health of high school students during the COVID-19 pandemic. The implications of the results are discussed in this article.