چکیده:
امروزه حق برخورداری از وکیل برای متهمان در فرایند رسیدگی کیفری در غالب نظامهای حقوقی به رسمیت شناخته میشود. نظام حقوق بین الملل نیز این حق را در کنار سایر حقوق بشر پیگیری میکند. توجه حقوق بین الملل به حق برخورداری از وکیل در دو سطح صورت گرفته است: نخست آنکه محاکم بین المللی همچون دیوان کیفری بین المللی این ضابطه را در قواعد و رویه خود مرعی دارند و دوم آنکه دولتها در نظامهای حقوقی ملی خود از اعطای این حق به متهمان قصور نورزند. حقوق بین الملل به منظور تضمین این معیارهای حداقلی، نهادها و ارکانی تاسیس نموده است. یکی از این نهادها کمیته حقوق بشر است که به موجب میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (۱۹۶۶) تشکیل شده است. مقاله حاضر به دنبال آن است که حق برخورداری از وکیل را در رویه کمیته حقوق بشر واکاوی نماید. برآمد این نوشتار آن است که کمیته در حوزه حق برخورداری از وکیل توسعه ایجاد نموده و از حق دفاع مندرج در میثاق به حق برخورداری از وکیل با بسیاری از ملزومات آن نایل میآید.
Today, the right to counsel for the accused is recognized in the course of criminal proceedings in most legal systems. International law pursues this right along with other human rights. International law has focused on the right to counsel at two levels: First that, international courts, such as the International Criminal Court, apply these rules in their own rules of procedure and in their own practice; and Second that, states in their national legal systems don’t fail to grant this right to the accused. International law has established bodies to ensure human rights at the level of states. One of these bodies is the Human Rights Committee, which has formed according to the International Covenant on Civil and Political Rights (1966). This article intends to investigate the right to counsel in the Procedure of the Human Rights Committee. The outcome of this writing is that the Committee develops the right to counsel and interprets the right to defense set forth in the Covenant to the right to counsel with many of its requirements.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلي در مقاله پيش رو آن است که حق برخورداري از وکيل در رويه کميته حقوق بشر چگونه منعکس شده است ؟ پرداختن به موضوع حاضر از آن حيث حائز اهميت است که دولت ايران نيز ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي را تصويب نموده و در حکم قوانين لازم الاجراي داخلي است ؛ لذا به سازکار گزارش دهي به کميته متعهد است ؛ اگرچه به سبب عدم تصويب پروتکل الحاقي به اين ميثاق ، در قبال سازکار حل وفصل اختلاف اين نهاد بين المللي متعهد نيست .
5. Columbia Law School Human Rights Institute, “Equal Access to Justice: Ensuring Meaningful Access to Counsel in Civil Cases, Including Immigration Proceedings,” (Response to the Seventh to Ninth Periodic Reports of the United States to the Committee on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination, 2014), 10-11.
Doc. CCPR/C/USA/CO/4, Human Rights Committee, “Concluding Observations - United States of America,” (Official Records: Session, New York, 2014), Paras.
United Nations CCPR/C/118/D/2128, Views Adopted by the Committee under Article 5 (4) of the Optional Protocol, Concerning Communication No. 2128/2012, Human Rights Committee 118th Session (3 November 2016), Para.
United Nations CCPR/C/118/D/2107, Views Adopted by the Committee under Article 5 (4) of the Optional Protocol, Concerning Communication No. 2107/2011, Human Rights Committee 118th Session (28 October), 2016: Para.
United Nations CCPR/C/97/D/1363, Views Adopted by the Committee, Concerning Communication No. 1363/2005, Human Rights Committee Ninety-seventh session Session (19 October), 2009: Paras.