چکیده:
تدوین و تصویب کنوانسیون منع و مجازات جنایات علیه بشریت، اقدام موثری در تحول نظام عدالت کیفری بین المللی و تقویت نظامهای قضایی ملی برای مقابله با بیکیفری به شمار میآید. در سال ۲۰۱۷ کمیسیون حقوق بین الملل، پیش نویس کنوانسیون مشتمل بر مقدمه و ۱۵ ماده را ارایه نمود. در این مقاله، پیشینه و مفاد پیش نویس در چهارچوب کلی حقوق بین الملل کیفری موردبررسی تحلیلی قرار خواهد گرفت. سوال کلیدی در رابطه با این سند آن است که علی رغم تصویب اساسنامه رم و تاسیس دیوان بین المللی کیفری، ضرورت تصویب و دستاوردهای جدید این معاهده چه میباشد؟ در بررسی تطبیقی پیش نویس کنوانسیون با اساسنامه رم، شاهد برخی نقاط قوت و ضعف هستیم که در این مقاله به تفصیل موردبررسی قرار گرفتهاند. در مجموع اقدام کمیسیون با مشارکت و همکاری دولتها و دیگر بازیگران بین المللی در راستای شناسایی تعهد دولتها در ممنوعیت ارتکاب جنایات علیه بشریت به عنوان یک قاعده آمره بین المللی گامی موثر است تا هدف پیشگیری و مجازات این جنایات به نحو مطلوب تامین و تمهید گردد.
The adoption of a Convention on Crimes against Humanity and preferably one that also updates the Genocide Convention would mark another milestone in the evolution of the international criminal justice system. In 2017 the International Law Commission (ILC) adopted 15 draft Articles and a draft Preamble. This essay examines the history of the ILC draft and analyses several of its major provisions in light of the existing corpus of international criminal law. An important question in this relation is the necessity and the innovations of the draft in spite of the ratification of the Rome Status. There are pros and cons in the comparative analyzing of the draft that examined in this article. However the Commission’s work could be enhanced and the new treaty made more robust by addressing certain deficiencies in the draft, many of which would either reinforce the jus cogens nature of the crime or enhance the preventive regime the draft seeks to bring into existence.
خلاصه ماشینی:
Relva, “Three Propositions for a Future Convention on Crimes against Humanity,” Journal of International Criminal Justice 16 (2018): 859-860 بشريت توسط دادگاه هاي ملي بيش از پيش دلالت دارد و البته براي تحقق اين مهم ، بايد نظام هاي حقوقي داخلي از ظرفيت هاي قانوني و قضايي لازم برخوردار باشند.
Leila Nadya Sadat, “A Contextual and Historical Analysis of the International Law Commission’s 2017 Draft Articles for a New Global Treaty on Crimes against Humanity,” ← چهارم ، با اينکه از مهم ترين مزاياي ماده ٧ اساسنامه رم اين است که براي اولين بار تعريف جامعي از جنايات عليه بشريت در يک معاهده بين المللي ارائه گرديد، اما امروز فراتر از اين تعريف به عقيده برخي حقوق دانان آنچه موردنياز است ، تعقيب و مجازات اين جنايات ازطريق اعمال فراسرزميني صلاحيت کيفري ملي محاکم است که در چهارچوب اساسنامه رم که هدفش تشکيل يک دادگاه کيفري بين المللي دائمي براي رسيدگي به جنايات بين المللي است ، محقق نخواهد شد٦ و حتي اصل صلاحيت تکميلي ديوان نيز جبران کننده اين چالش نمي باشد.
براي مطالعه بيشتر، نک : Guenael Mettraux, International Crimes and the ad hoc Tribunals (Oxford: Oxford University Press, 2005), 172; Claire de than and Edwin Shorts, International Criminal Law and Human Rights (London: Sweet & Maxwell, 2003), 94.
Antonio Coco, “The Universal Duty to Establish Jurisdiction over, and Investigate, Crimes against Humanity: Preliminary Remarks on Draft Articles 7, 8, 9 and 11 by the International Law Commission,” Journal of International Criminal Justice 16 (2018): 759- 771.