چکیده:
پژوهش حاضر، باهدف اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر کاهش میزان افسردگی، اضطراب و افزایش سرسختی روانشناختی معلمان شهر کرمانشاه در سال 99-1398 انجامشده است. پژوهش حاضر، جز طرحهای آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. شرکت کننده های گروه آزمایش 8 جلسه درمان شناختی رفتاری و گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. تحلیل یافته ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) نشان داد که درمان شناختی رفتاری باعث بهبود میزان اضطراب، افسردگی و افزایش سرسختی روانشناختی معلمان شده است. مهم ترین نتایج این پژوهش، موثر و مفید بودن درمان شناختی-رفتاری بر کاهش میزان افسردگی، اضطراب و افزایش سرسختی روانشناختی معلمان می باشد. نتیجهگیری میشود که درمان شناختی رفتاری بر بهبود نشانههای اضطراب و افسردگی و بهبود میزان سرسختی میتواند موثر واقع شود.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on reducing depression, anxiety and increasing psychological stubbornness of teachers in Kermanshah in 2019-2020. The present study is a pilot project of pre-test-post-test type with control group. Participants in the experimental group received 8 sessions of cognitive-behavioral therapy and the control group did not undergo any interventions. Psychology has become teachers. The most important results of this study are the effectiveness and usefulness of cognitive-behavioral therapy in reducing the level of depression, anxiety and increasing psychological stubbornness of teachers. It is concluded that cognitive-behavioral therapy can be effective in improving the symptoms of anxiety and depression and improving stubbornness.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي درمان شناختي-رفتاري بر كاهش ميزان افسردگي، اضطراب و افزايش سرسختي روانشناختی معلمان شهر كرمانشاه زهرا رضايي1، فرامرز ملكيان2* گروه روانشناسي، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
(نویسنده مسئول) فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سوم، شماره دهم، تابستان 1400، صفحات 11-1 چکیده پژوهش حاضر، باهدف اثربخشي درمان شناختي-رفتاري بر كاهش ميزان افسردگي، اضطراب و افزايش سرسختي روانشناختی معلمان شهر كرمانشاه در سال 99-1398 انجامشده است.
پس از ارزیابی نتایج پرسشنامهها، معلمان در دو گروه همتا قرار داده شدند و بهصورت تصاد - Hoare - Martinez-Devesa - Bohlmeijer, Prenger,Taal & Cuijpers - Chiesa & Serretti - Hofmann, Sawyer, Witt & Oh - Wong, Chan, Wong, Chu & Lam - Morone, Greco & Weiner بهعنوان گروه آزمایش و دیگری بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند.
اجرای پرسشنامه اضطراب بك، افسردگي بك و سرسختي روانشناختی بهعنوان پسآزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل جهت مشخص شدن تأثیر درمان شناختي -رفتاري، یک هفته بعد از آخرین جلسه اجرا انجام گرفت.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر باهدف بررسي اثربخشي درمان شناختي-رفتاري بر كاهش ميزان اضطراب، افسردگي و افزايش سرسختي روانشناختی معلمان شهر كرمانشاه انجامشده است.
نتايج تحليل کوواریانس نشان داد که با حذف اثر پیشآزمون نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از این است که درمان شناختي-رفتاري بر نمرات پسآزمون اضطراب، افسردگي و سرسختي روانشناختی معلمان تأثیر معنیدار داشته است.
The effects of mindfulness-based stress reduction therapy on mental health of adults with a chronic medical disease: a meta-analysis.