چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش تکنیک فراشناخت بر ابعاد تابآوری دانشآموزان خوب میباشد. پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. متغیرهای پژوهش شامل یک متغیر مستقل )راهبردهای فراشناختی) و دو متغیر وابسته )تابآوری و استرس) میباشد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه نهم میباشد که تعداد آنها 4292 نفر است و نمونه شامل 60 نفر از دانشآموزان دختر پایه نهم که به صورت هدفمند انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تابآوری کونور و دیویدسون (CD-RISC) و پاسخ به استرس کوه و همکاران استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون مانکوا و تحلیل کوواریانس یک راهه در متن مانکوا نشان داد که آموزش تکنیک فراشناخت باعث کاهش استرس و افزایش تابآوری در دانشآموزان میشود.
The aim of the present study is to determine the effect of metacognitive technique training on the resilience dimensions of good students. Semi-experimental research is a pre-test-post-test type with a control group. Research variables include one independent variable (metacognitive strategies) and two dependent variables (resilience and stress). The statistical population includes all ninth grade female students, numbering 4,292, and the sample includes 60 ninth grade female students who were purposefully selected to collect data from the Connor and Davidson Response Questionnaires (CD-RISC) and stress response. Mountain and colleagues were used. The results of the Manqua test and the analysis of one-way covariance in the Mankova text showed that teaching metacognitive technique reduces stress and increases resilience in students.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که آموزش گروهي Davison & Neal Garmezy & Masten & Tellegan Felavell Melli & Cararesi & Poli & Bailey معناداري نشانههاي اضطراب امتحان را در گروه آزمايش کاهش ميدهد.
آزمون لوین جهت سنجش برابری واریانس متغیر استرس در پیشآزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتايج جدول 3 لوين، واريانس مؤلفههاي پيشآزمون تنش، پيشآزمون پرخاشگري، پيشآزمون جسمي سازي، پيشآزمون خشم، پيشآزمون افسردگي، پيشآزمون خستگي، پيشآزمون ناکامي و پيشآزمون استرس کلي در بين دو گروه کنترل و آزمايش با يکديگر تفاوت معناداري ندارد؛ بنابراين اين پیشفرض رعايت شده است.
با توجه به نتايج جدول 5 مقدار معناداري براي همه آزمونها کمتر از سطح خطا بوده و درنتيجه اثر دارند؛ بنابراين بين دو گروه کنترل و آزمايش حداقل ازلحاظ يکي از متغيرهاي وابسته (استرس و مؤلفههاي آن) تفاوت معناداري وجود دارد.
نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه در متن مانکوا برای متغیر استرس و مؤلفههای آن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتايج جدول 6، همه مؤلفههاي استرس و همچنين نمره کلي استرس به خاطر سطح خطاي کمتر از 5 درصد در دو گروه کنترل و آزمايش تفاوت معناداري باهم دارند.
بحث و نتیجهگیری نتايج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش تکنیک فراشناخت بهطور معناداري باعث کاهش استرس در دانشآموزان دختر ميشود.
همچنین نتايج حاصل از تحليل مانکوا نشان داد که آموزش تکنیک فراشناخت بهطور معناداري باعث افزايش تابآوری در دانشآموزان دختر ميشود.
Development of a new resilience scale: The Conner- Davidson resilience scale (CD-RISC).