چکیده:
در فضای به شدت رقابتی امروز آهمیت مشتری و دانش او به عنوان منبع مهم خارج از سازمان بر کسی پوشیده
نیست. ایدهها و اطلاعات مشتریان میتواند ورودیهای باارزشی برای نوآوری سازمان باشد که علاوه بر متمایز کردن
سازمان از رقبایش» موجب هم راستایی با نیازهای مشتریان شود. سازمانهای نوآور نیز میکوشند تمام بخش های
سازمان را به استفاده از ایدهها و دانش مشتریان برای نوآوری در محصولات و خدمات تشویق نموده و از این طریق
درجهت تقویت عملکرد بازار خود گام بردارند. یکی از مهمترین اهداف هر سازمانی در هر اندازه و هر بخشی» عملکرد
بازار آن سازمان است. این موضوع در شرکتهایی مانند شرکتهای نانوغذا که از فناوری نوینی مانند فناوری نانو در تولید
محصولاتشان استفاده میکنند از اهمیت بیشتری برخوردار است. این شرکتها میتوانند به کمک مدیریت دانش
مشتری و نوآوری درجهت افزایش فروش محصولات خود. ء ارتقای موقعیت رقابتی و گسترش سهم بازار ودر نتیجه
بهبود عملکرد بازار گام بردارند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط متقابل مدیریت دانش مشتری و نوآوری و
تاثیر هریک از آنها بر عملکرد بازار در شرکتهای نانوغذا در ایران میباشد. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف
کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان شرکتهای
نانوغذا در ایران میباشد. در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید و حجم نمونه با استفاده از
جدول کرجرسی ومورگان ۳۸۴ نفر در نظر گرفته شد. برای گردآاوری دادهها از پرسش نامه استاندارد استفاده شد.
این پرسشنامه پیش از توزیع نهایی روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده
های گردآور ی شده از نرم افزارSmart PLS استفاده شد. نتایج به دست آمده مژید آن است که مدیریت دانش
مشتری و نوآوری بر یکدیگر تاثیر مثبت و معناداری دارند و تاثیر هر یک از آنها بر عملکرد بازار به تنهایی و نیز از
طریق نقش میانجی دیگری به اثبات رسید.
خلاصه ماشینی:
سـازمانهاي نـوآور نيز مي کوشند تمام بخش هاي سازمان را به استفاده از ايده ها و دانش مشتريان براي نوآوري در محصولات و خدمات تشويق نموده و از اين طريق درجهت تقويت عملکرد بازار خود گام بردارند.
هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي ارتباط متقابل مديريت دانش مشتري و نوآوري و تأثير هريک از آنها بر عملکرد بازار در شرکتهاي نانوغذا در ايران مي باشد.
نتايج به دست آمده مؤيد آن است که مديريت دانش مشتري و نوآوري بر يکديگر تأثير مثبت و معناداري دارند و تأثير هر يک از آنها بر عملکرد بازار به تنهايي و نيز از طريق نقش ميانجي ديگري به اثبات رسيد .
در حقيقت سئوال اصلي اين پژوهش آن اسـت که ، ارتباط متقابل نو آوري و مديريت دانش مشتري و تأثير هريک از آنها برعملکرد بازار محصولات شرکتهاي نانو غذا در ايران چگونه است ؟ پيشينه پژوهش : جدول ١: پيشينه پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) 297 (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج تحقيق نشان داد که دريافت داده ها، توسعه دانش و مديريت ارتباط با مشتري بر بهبود عملکرد سازماني تاثير مي گذارد.
فرضيه سوم : نوآوري از طريق مديريت دانش مشتري برعملکرد بازار تأثير مثبت و معناداري دارد .
فرضيه چهارم : مديريت دانش مشتري از طريق نوآوري برعملکرد بازار تأثير مثبت و معناداري دارد .
(2005), "Maintaining knowledge management systems: a strategic imperative", Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol. 56 No. 7, pp.