چکیده:
احمد زکی ابو شادی(1892م) از شاعران پیشگام در زمینه گرایش به مکتب رمانتیک در ادبیات عربی به شمار میرود که علاوه بر اصول رمانتیک گاهی نیز به تجلّی درونمایههای تعلیمی در شعر همّت گماشت. او زاییده عصری است که تلاش برای رهایی از استعمار به صورت تمام عیار انجام میشد؛ از این رو پارهای از پندهای اخلاقی و ارزشهای انسانی را در قالب زیرساختهای درونمتنی به تصویر کشید؛ با خواندن اشعار وی میتوان از ویژگیهای اشعار رمانتیک در جامعه عرب آگاه شد. منظور از شعر تعلیمی آن دسته از ابیاتی است که هدف سراینده آن آموزش ارزشهای اخلاقی و باورهای انسانی باشد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی قصد دارد نشان دهد که آموزههای تعلیمی این شاعر در چه حوزهای و چگونه منعکس شد. مهمترین نتایج حاکی از آن است که گزارههای اخلاقی مورد نظر او در مباحث دینی از طریق روابط بینامتنی و توصیفات زیبا مطرح شد در حالی که در بیان مسائل اجتماعی و سیاسی بیش از هر شگرد ادبی، به نمادپردازی گرایش داشت.
Ahmad Zaki Abu Shadi (1892) is one of the leading poets in the field of Romantic school in Arabic literature who sometimes tried to express the educational themes in poetry in addition to romantic principles. He is the child of an age in which the struggle for liberation from colonialism was carried out full – blooded; thus, he portrayed some of the moral recommendations and human values in the form of in – text infrastructures; one can become aware of the characteristics of romantic poetry in the Arab society by reading his poetries. Educational poetry refers to those couplets whose poetic purpose is to teach moral values and human beliefs. This descriptive – analytical article intends to show in what field and how the educational teachings of the mentioned poet were reflected. The most important results indicate that the moral propositions he sought in religious discourse were presented through intertextual relations and beautiful descriptions, while in expressing social and political issues he tended to symbolism more than any other literary trick.