چکیده:
سوزان ابوالهوی، نویسنده مهاجر فلسطینی، با انتشار رمان پرفروش«زخم داوود»تلاش
کرد صدای مردم بی صدای کشورش را به گوش جهان برساند و به تعبیر نشریه ساندی
تایمز بعد انسانی تراژدی فلسطین را به طور کامل بیان کند. ابوالهوی در این رمان فرار و
نشیب های زندگی چهار نسل از یک خانواده فلسطینی را بیان کرده است. در این مقاله سعی
شده است که ابتدا به طور اجمالی نقد اجتماعی و نظر برخی نظریه پردازان آن معرفی گردد
و سپس مولفه های اجتماعی رمان زخم داوود استخراج و تحلیل شود. روش تحقیق در
این مقاله تحلیلی – توصیفی است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که ابوالهوی تحت
تاثیر مسائل و مشکلات اجتماعی جامعه فلسطین بوده و در جا یجای رمان خود به بیان
برخی از مولفه های اجتماعی پرداخته است. نقش زنان، محرومیت و مظلومیت فلسطینی ها،
پایبندی به فرهنگ و آداب و رسوم، رواج خرافه بین مردم و اعتقاد به قضا و قدر، فرهنگ
جامعه امریکا و مشکلات سیاه پوستان از جمله مضامین و مولفه های اجتماعی رمان زخم
داوود است.
خلاصه ماشینی:
ابوالهوي در اين رمان فرار و نشيب هاي زندگي چهار نسل از يک خانواده فلسطيني را بيان کرده است .
در اين مقاله سعي شده است که ابتدا به طور اجمالي نقد اجتماعي و نظر برخي نظريه پردازان آن معرفي گردد و ســپس مؤلفه هاي اجتماعي رمان زخم داوود استخراج و تحليل شود.
يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد که ابوالهوي تحت تأثير مســائل و مشکلات اجتماعي جامعه فلسطين بوده و در جايجاي رمان خود به بيان برخي از مؤلفه هاي اجتماعي پرداخته است .
نقش زنان ، محروميت و مظلوميت فلسطينيها، پايبندي به فرهنگ و آداب و رسوم ، رواج خرافه بين مردم و اعتقاد به قضا و قدر، فرهنگ جامعه امريکا و مشکلات سياه پوستان از جمله مضامين و مؤلفه هاي اجتماعي رمان زخم داوود است .
پژوهشگران درصدد هستند به اين پرسش ها پاسخ دهند: سوزان ابوالهوي در اين رمان به کدام يک از مؤلفه هاي اجتماعي اشاره کرده است ؟ نويسنده اين رمان تا چه حد توانسته است مسائل اجتماعي جامعه فلسطين را در کتاب خود نقل کند و مسائل اجتماعي مطرح در رمان تا چه حد با واقعيت هاي جامعه فلسطين تناسب دارند؟ ١-١- پيشينه پژوهش در تبيين پيشينه اين مقاله گفتني است در مورد نقد جامعه شناسي ادبي مقالات و کتاب هاي زيادي نظير ســير نظريه هاي نقد جامعه شناختي ادبيات (١٣٨٦) نوشته عسگر عسگري حســنکلو، جامعه شناسي در ادبيات فارســي (١٣٨١) به قلم هدايت الله ستوده و جامعه شناســي ادبيات (١٣٧٦) روبر اسکار پيت ترجمه مرتضي کتبي نوشته شده است .
اين شيوه نقد در واقع ، ريشه در ديدگاه مارکسيستي دارد که ادبيات و فلسفه در سطوح مختلف بيان نوعي جهان بيني اســت و جهان بينيها اصول و مسائل اجتماعي هستند و نه فردي و شخصي؛ بنابراين منتقد بايد از محتواي متن فراتر برود و درباره ساختارهاي واقعيت اجتماعي تأمل کند که به درون اثر راهافته است .