چکیده:
اسطوره باورهای انسانهای نخستین در برخورد باطبیعت است. اسطوره با
حماسه پیوند دارد، به عبارت دیگر در حماسه است که نمادهای اسطورهای به
صورت افراد و موجودات و ابزارهای فرا طبیعی نشان داده میشود. شاهنامهی
فردوسی بهترین اثر حماسی ایران است و شاعران بسیاری تحت تاثیر آن قرار
گرفتهاند از جمله استاد شهریار، شاعر پرآوازهی معاصر .شهریار اگرچه اثر
حماسی خحلق نکردهاست، اما از واژگان و مضامین اسطورهای _ حماسی
شاهنامهی بزرگ مرد توس در دیوان خود بهره برده است.این پژوهش بر آن
است تا به صورت تحلیلی توصیفی، نمادهای اساطیری اشعار شهریار را مورد
بررسی و تعمق قرار دهد. این نمادها که تصویری از حالات روحی و روانی و
تخیل این شاعر توانا است، امکان دارد متاثر از چند عامل باشد از جمله شرایط
خحاص زندگی شخصی, و شرایط اجتماعی زمان و مصادف شدن بخشی از
زندگی او با انقلاب اسلامی و. ..
خلاصه ماشینی:
به گونه اي که با نگاهي اجمـالي بـه سـروده هـاي شـهريار خاصه مسمّط ترکيب بند يادگار جشن فردوسي، اين تأثيرپذيري به خوبي مشهود است : چو از شهنامه فردوسي چو رعدي در خروش آمد بـه تن ايرانيان را خون مليـت بـه جوش آمد زبـان پـارسـي گـويـا شــد و تـازي خــمــوش آمــد ز کنج خلوت دل اهرمن رفت و سروش آمد ببالد او ز شهنامه چو شت زرتشت ما از زند ببال اي مادر ايران از اين وخشورفر فرزند به شهنامه درون فـردوسـي فـرزاد فـرّخ زاد نه تنها در جهان داد سخن درس دليري داد الا فردوسيا سحـرآفرينـااي بـزرگ اسـتـاد چـو تـو اسـتاد معنـي آفريني کس ندارد ياد ندانم رستم و رويين تنـي بوده است خـوديـانه تو بودي هر چه بودي رستم و رويين تن افسانه (ديوان شهريار، ١ / ٦٠٤ ) شهريار برخي از چهره ها و موجودات و مکـان هـا و ابزارهـا و باورهـاي اسـاطيري موجود در شاهنامه را در اشعار خود به کار گرفته است که عبارتنـد از: سـيمرغ ، قـاف ، ديو، اهريمن ، اژدها، غول ، لولو، هيـولا، پـري، سـروش ، نوشـدارو، هفتخـوان ، درفـش کاويان ، کاوه ، ضحّاک، هما، رخش ، شبديز، سرو، فـرّ ، رسـتم ، سـهراب ، اسـفنديار و ...