چکیده:
گونهشناسی معماری آرامگاهی در دوره اشکانی
فرزانه سبحانی[1]
عباسعلی رضایینیا[2]
چکیده
بر پایه مدارک باستانشناختی، در دوره اشکانی تنوع مذهبی وجود داشت. پادشاهی اشکانی این امکان را فراهم کرده بود که در قلمرو وسیع اشکانی، اقوام گوناگون در اجرای مراسم و مناسک دینی خود آزادانه عمل کنند. در نتیجه با توجه به تنوع گروههای قومی و مذهبی، شیوههای مختلفی در احداث بناهای آرامگاهی ایجاد شد. ساخت آرامگاه به مثابه نوعی از معماری یادمانی، همواره توجه طبقه ممتاز جامعه را به خود معطوف میکرد. بناهای تدفینی بازتابی از قدرت متوفیان در ساختارهای سیاسی، اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی جامعه بود. این گونه از بناها همواره مورد توجه، احترام و تقّدس مردم بود و از طریق پیوندی که با ریشههای هویتی جامعه داشت، شکلگیری و توسعه سنتهای معماری آرامگاهی را در طول تاریخ موجب شد. هدف مقاله حاضر، شناخت سبک معماری بناهای آرامگاهی دوره اشکانی از لحاظ پلان، سازه و تزئینات، گونهشناسی معماری آرامگاهی این دوره و در نهایت، درک نوآوری و تداوم سنتهای فرهنگی و هنری در ساخت بناهای آرامگاهی است. در این مقاله با روش توصیفیـ تحلیلی بناهای آرامگاهی دوره اشکانی معرفی و طبقهبندی و سبک معماری آنها بررسی و گونهشناسی شده است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که در گستره شاهنشاهی اشکانی تنوع چشمگیری در ساخت بناهای آرامگاهی دیده میشود و میتوان آنها را براساس ویژگیهای کالبدی به دو گونه دستکند (دخمه ای) و دستساز (ساختمانی) تقسیم کرد. سبک معماری آرامگاههای دوره اشکانی نشاندهنده تداوم سنتهای معماری آرامگاهی این دوره است.
واژههای کلیدی: شاهنشاهی اشکانی، معماری آرامگاهی، گونهشناسی، سنتهای معماری، بناهای یادمانی
[1]. کارشناس ارشد باستانشناسی دانشگاه کاشان، farzaneh2004_1382@yahoo.com
[2]. استادیار گروه باستانشناسی دانشگاه کاشان rezaeinia@kashanu.ac.ir
Abstract
Typology of Tomb Architecture During the Parthian Period
Frzaneh Sobhani[1]
Abbas Ali Rezainia[2]
According to archeological sources, there was religious diversity in the Parthian period. The Parthian kingdom made it possible for various religious followers to practice their religious rites and ceremonies freely throughout Parthian empire. As a result, due to the various ethnic and religious groups, different methods were created in the construction of tomb buildings. The construction of the tomb as a kind of memorial structural design has always attracted the attention of the elite of the society. Burial buildings were a reflection of the power of the deceased in the political, religious, economic and social structures of society. This type of building has always been respected and sanctified by the people, and through its connection with the identity roots of the society, it led to the formation and development of the architectural traditions of the tomb throughout history.
The purpose of this article is to understand the architectural style of Parthian tombs in terms of structure, decoration, typology of tomb architecture of this period and finally, to understand the innovation and continuity of cultural and artistic traditions in the construction of tombs. The authors use the descriptive-analytical method of Parthian tomb buildings. They argue that in the Parthian empire, the construction can be into two types based on physical characteristics (crypt) and man-made (construction). The architectural style of Parthian tombs shows the continuity of the tomb architectural traditions of this period.
[1]. MA in Archeology, University of Kashan, farzaneh2004_1382@yahoo.com
[2] . Assistant Professor of Archeology, University of Kashan rezaeinia@kashanu.ac.ir
خلاصه ماشینی:
به جز تک نگاری هایی با موضوع آرامگاه های شناسایی شده ، تاکنون پژوهش مـستقل و جامعی درباره ی گونه شناسی و سنت های معماری آرامگاهی دوره ی اشکانی انجـام نـشده است .
فضای داخلی آرامگاه هـا نیـز بـا نقـوش انـسانی ، گیـاهی ، شـاخ و برگ های مو و عناصر معماری شامل نیم ستون تزئینی ، تاق نما و تزئین دندانه ای در حاشـیه سقف ها و حجره ها آراسته شده است .
فضای داخلی آرامگاه شامل اتاقی چهارگوش یا صحن مرکزی است که اطراف آن را اتاق های تدفینی دربر گرفته و حجره هایی برای قرار دادن تابوت در آنها تعبیـه شـده بـود (٦١-٦٠ :١٩٧٧ ,Colledge؛ کالج ، ١٣٧٤١: ٩٨).
آرامگاه های نساء در اواخر سده ی سوم ـ اوایل سده ی دوم پیش از میلاد ساخته شده اند و تا اواخر دوره ی اشکانی ، احتمالاً حتی تا اوایل دوره ی ساسانی ثروتمنـدان از آن اسـتفاده میکردند (٣٠٨-٣٠٦ :٢٠١٧ ,Olbrycht).
این شیوه ی تدفینی در آرامگاه های صخره ای خارک و همینطور در نساء نیز دیده شده است .
P. Toll; The Excavations at Dura- Europos, Conducted by Yale University and the French Academy of Inscriptions and Letters, Preliminary Report of the Ninth Season of Work, 1935-1936 by M.
(2019), "Monuments, Landscape, And Memory: The Emergence of Tower-Tombs In Tadmor-Palmyra", Bulletin of the Institute of Classical Studies 62, no.
Messina (2020), "Preliminary Report on the Iranian-Italian Joint Expedition into Khuzestan: Kal-e Chendar; Shami", Archaeolog, Quarterly Journal of the Iranian Center for Archaeological Research, vol.