چکیده:
یکی از موضوعات بسیار حیاتی در آموزش زبانهای خارجی، توجه به ابعاد روان شناختی آن است؛ زیرا بین زبان و تفکّر از یک سو و ابعاد روحی روانی انسان از سوی دیگر، پیوندی عمیق و ناگسستنی وجود دارد. از همین رو نادیده گرفتن مبانی روان شناختی آموزش زبان یا بیتوجهی به آن، فرایند یاددهی-یادگیری را با چالشهای فراوان روبه رو میکند. هدف از انجام این پژوهش که به روش تحلیلی توصیفی انجام شد، تبیین میزان تاثیر توجه به ابعاد روحی روانی فراگیران در تسهیل امر آموزش زبان است. نتایج و یافتههای پژوهش پیش رو نشان داد که توجه به به دو بعد استراتژیک زبان، یعنی الگوبرداری و ممارست. در نظر گرفتن ابعاد روانی عاطفی زبان آموزان، یعنی انگیزهها و نگرشها و توجه به بعد شخصیت، یعنی توجه نمودن به تفاوتهای فردی و مراعات سنّ فراگیران و به تبع آن شناخت راهکارهای مناسب به هنگام روبرو شدن با تفاوتهای فردی، کمک شایانی به آموزش فعال و عمیق زبان عربی نموده و سبب میشود فرایند یاددهی- یادگیری با شادابی و نشاط کافی و درست، اجرا شود، از همین رو ضرورت دارد قبل از آغاز فرایند آموزش، به انگیزههای افراد، نگرش آنان به زبان عربی و میزان توانایی و استعداد آنها توجه شود. همچنان که بایسته است از روشهای متنوّع آموزشی متناسب با فراگیران و تمارین و تکالیف گوناگون استفاده شود و راهکارهای پیشنهادی مربوط به تفاوتهای فردی نیز، مطالعه و اجرا گردد.
One of the most vital issues in foreign language teaching is to pay attention to its psychological dimensions; Because there is a deep and inseparable connection between language and thought on the one hand and the psychological dimensions of man on the other. Therefore, ignoring the psychological foundations of language teaching or not paying attention to it, the teaching-learning process faces many challenges. The purpose of this research, which was done by descriptive analytical method, is to explain the effect of paying attention to the psychological dimensions of learners in facilitating language teaching. The results and findings of the present study showed that attention to the two strategic dimensions of language, namely modeling and practice. Considering the emotional psychological dimensions of language learners, motivations and attitudes, and paying attention to the dimension of personality, paying attention to individual differences and observing the age of learners, and consequently recognizing appropriate solutions when facing individual differences, is an important contribution to active and in-depth training. Arabic language and causes the teaching-learning process to be carried out with sufficient vigor and vigor, so it is necessary to pay attention to the motivations of people, their attitude to the Arabic language and the extent of their ability and talent before starting the teaching process. In addition, various educational methods should be used in accordance with the learners and various exercises and assignments, and the proposed solutions related to individual differences should be studied and implemented.