چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین دلایل نابرابریهای آموزشی سیستان و بلوچستان در مقایسه با شاخصهای کشوری و ارائة الگویی برای تحقق عدالت آموزشی با تأکید بر فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی با روش نظریة زمینهای در بازة زمانی 1397 تا 1398 در استان سیستان و بلوچستان انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش شامل پیشینه و نمونه است که دربرگیرندة نخبگان علمی، استادان دانشگاهی مرتبط با موضوع و معلمان، نخبگان مذهبی اعم از روحانیون و صاحبنظران دینی و رؤسای آموزش و پرورش (رؤسای در دسترس از گذشته تا کنون) از 32 منطقة آموزش و پرورشی است. جمعآوری داده با کمک بررسی اسناد، مصاحبه و پرسشنامه بوده و روایی و پایایی مصاحبه بر اساس نظریة گوبا و لینکلن، و روایی پرسشنامه از نوع محتوایی و صوری و پایایی آن با کمک آلفای کرونباخ 79/0 برآورد شد. دادههای این پژوهش با کمک روش کدگذاری، آزمون تکعاملی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد بیشترین تأثیر در بیعدالتی آموزشی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ تخصیص ناعادلانه اعتبارات، کمبود امکانات در جغرافیای وسیع استان و وسعت و پراکندگی دروناستانی، و کمترین تأثیر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ کمبود نیروی بومی قدرتمند وکارآمد در سطح تصمیمها، مطالبهگرنبودن مردم و قومگرایانه بودن و چنددستهگی مردم در سطح تصمیمها است.
The purpose of this study was to determine the causes of educational inequalities in Sistan and Baluchestan in comparison with national indicators and to present a model for achieving educational justice with emphasis on the philosophy of Islamic education that using the grounded theory method in 1397 to 1398 in Sistan and Balochistan was done. The statistical population of the study includes background and sample which includes scientific elites, university professors in relation to the subject and teachers, religious elites including clerics and religious scholars and directors of education (former directors to date) from 32 educational districts. Data were collected through document review, interview and questionnaire and the validity and reliability of the interview based on Goba and Lincoln theory and the validity of the questionnaire based on its content and reliability were estimated 0.79 using Cronbach's alpha. The data of this study were analyzed using coding, one-factor test and multivariate regression analysis. The results showed that the greatest impact on educational injustice due to unfair budget allocation, lack of facilities in the vast geography of the province and its extent and dispersion in the province and the least impact due to lack of local forces in decision-making, desire for ethnicity, not demanding and Grouping is between people when making decisions.