چکیده:
در این پژوهش هدف این است که وجوه اشتراک نظریات روانشناسان تربیتی با دیدگاه عطار دربارة شیوههای تربیتی و آموزشی، جستوجو و بیان شود؛ زیرا هم روانشناسان تربیتی و هم اندیشمندان و عارفان مسلمان ازجمله عطار نیشابوری به موضوع رشد و تربیت انسان و چگونگی آن توجه داشتهاند. عطار از بزرگترین عارفان قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است. موفقیت او در تربیت انسانهای مبتدی (مریدان)، ضرورت توجه به شیوة تربیتی و آموزشی وی را آشکار میکند. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی ـ تحلیلی است. شیوة جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی است. بدین منظور، برای دستیابی و تحلیل نتایج، از رویکرد کیفی و راهبرد تحلیل محتوا، استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش شامل متن کامل کتابهای منطقالطیر، الهینامه و مصیبتنامة عطار نیشابوری است. پرسش اصلی پژوهش این است که کدام یک از روشهای تربیتی مطرح در روانشناسی تربیتی، در این آثار به کار برده شده و هرکدام از روشهای بهکاررفته، به دیدگاه کدام یک از روانشناسان تربیتی نزدیک است. یافتهها نشان داد که عطار چندین قرن پیش، روشهایی برای تربیت و آموزش متربیان به کار گرفته است که امروزه در قالب نظریات جدید روانشناسی ارائه میشود. مشترکات نظریهای بسیاری میان شیوههای تربیتی عطار و دیدگاههای امروز روانشناسان تربیتی وجود دارد. این مشترکات بین عطار و روانشناسانی مانند راجرز، مازلو، ویلیام جیمز، جان دیویی، پیاژه، برونر، بندورا، لوریا، ویگوتسکی، اریکسون، جان لاک، اسکینر، ثورندایک، گانیه و روانشناسان گشتالتی بیش از دیگران است.
خلاصه ماشینی:
وجوه اشتراک ديدگاه عطار با نظريات روانشناسان دربارة روش هاي تربيتي دکتر هاجر جمالي - دکتر مهين پناهي - دکتر احمد سوري چکيده در اين پژوهش هدف اين است که وجـوه اشـتراک نظريـات روانشناسـان تربيتـي بـا ديدگاه عطار دربارة شيوه هاي تربيتي و آموزشـي، جسـت وجـو و بيـان شـود؛ زيـرا هـم روان شناسان تربيتي و هم انديشـمندان و عارفـان مسـلمان ازجملـه عطـار نيشـابوري بـه موضوع رشد و تربيت انسان و چگونگي آن توجه داشته اند.
پرسش اصلي پژوهش ايـن اسـت کـه کـدام يـک از روش هاي تربيتي مطرح در روان شناسي تربيتي، در اين آثار به کار برده شده و هرکـدام از استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه علوم انتظامي امين gmail.
واژه هاي کليدي فريدالدين عطار، منطق الطير، الهينامه ، مصيبت نامـه ، روش هـاي تربيتـي، روان شناسـي تربيتي ١ـ مقدمه مطالعه و بررسي آثار گذشتگان در حوزة عرفان نشان ميدهـد کـه ايـن آثـار مفـاهيم عميقي دربارة تربيت انسان دارد.
- هنردوست (١٣٩٠) در پايان نامۀ کارشناسي ارشد خـود بـا عنـوان «بررسـي مبـاني آسيب شـناختي روانـي و روان درمـاني از ديـدگاه عطـار نيشـابوري» در دانشـگاه علامـه طباطبايي به اين نتيجه رسيده است که عطار براي زبان اهميت بسياري قائـل اسـت و بـر همين اساس مسائل انسان را با استفاده از روش استعاري بررسي ميکند.
٣ـ نتيجه گيري براساس آنچه در اين پژوهش به دست آمد، ميتوان گفت بسياري از روش هـايي کـه امروزه روان شناسان تربيتي براي تربيت يادگيرندگان به کار مـيگيرنـد، عطـار در تربيـت متربيان خود به کار گرفته است .