چکیده:
پژوهش کیفی نوعی پژوهش بینا رشتهای و ترا رشتهای بهشمار میرود که میتوان آن را در مطالعات و تحقیقات حوزة هنر به کار برد. این فرآیند از طریق برخی از الگوها و دیدگاههای معرفتشناختی قوام پیدا میکند و هدف آن بیشتر درک و فهم پدیدههاست تا پیشبینی وضعیتها. پژوهش کیفی، ساحتی متأثر از مؤلفهها و پارادایمهای پسامدرن، هرمنوتیک، مطالعات فرهنگی، نشانهشناسی و تحلیلهای انتقادی گفتمان است، لذا از این منظر گاهی مواقع واجد نوعی رویکرد انتقادی و تحلیلی است. این مقاله که با استفاده از روش تحقیق کیفی (نشانه ـ معناشناسی) نوشته شده، به بررسی و معرفی پژوهش کیفی و کاربرد آن در مطالعات هنری، با مطالعة موردی نقاشی معاصر جهان اسلام پرداخته است. اطلاعات و دادههای مورد نظر بر اساس مطالعات نظری و روش کتابخانهای گردآوری شدهاند. نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان میدهد که: 1ـ نقاشی معاصر جهان اسلام، به دلیل دارا بودن ابعاد زیباییشناختی، زبان و بیان معاصر خویش؛ و در عین حال بهعنوان یک نظام نشانهای، میتواند توسط پژوهشهای کیفی از چارچوبها و دیدگاههای کلی و بعضاً توصیفی خارج شده و در حوزههای تحلیل متن مورد بررسی قرار گیرد. 2ـ تحقیقات کیفی به دلیل خاصیت چندبعدی و منعطف خود، مناسبترین روش و رویکرد علمی در مطالعات هنرهای دیداری و بهویژه نقاشی بهشمار میرود که اغلب هم نتایج علمی و متفاوتی از تفسیر و تحلیل متون هنری به دست میدهد.
Qualitative research is a kind of interdisciplinary and transdisciplinary research that can be used in studies and research in the field of art. This process is to be consolidated through some epistemological patterns and views, and its purpose is more to understand phenomena than to predict situations. Qualitative research is influenced by postmodern elements and paradigms, hermeneutics, cultural studies, semiotics, and critical discourse analysis, so from this view, it sometimes has a critical and analytical approach. This article, which has been written using the qualitative research method (sign-semantics), has studied and introduced qualitative research and its usage in artistic studies, and a case study of contemporary painting in the Islamic world. The information and data of this research have been collected based on theoretical studies and library methods. The results of research findings show that: 1- Contemporary painting of the Islamic world, due to its aesthetic dimensions, language, and its contemporary expression and at the same time, as a sign system, it can be taken out of general and sometimes descriptive views by qualitative research and studied in the fields of text analysis. 2- Qualitative research, due to its multidimensional and flexible features, is the most appropriate scientific method and approach in the study of visual arts, especially painting, which often gives different scientific results from the interpretation and analysis of artistic texts. The methodology of qualitative research studies can be related to the approaches such as anthropology, semiotics, cultural studies, language, cognition, and discourse analysis. Appropriate theoretical and analytical capabilities will prepare the researcher. This process through some of the patterns and consistencies will bring epistemological perspectives and the aim of understanding the phenomenon will have more predictable situations. Qualitative research is influenced by the sphere of postmodern paradigms, hermeneutics, cultural studies, semiotics, and critical discourse analysis. So, from this point of view, this approach includes analytical and critical features. The present paper uses qualitative research methods to review the application of qualitative research methodology in studies of Contemporary art of the Islamic World. Information and data were collected and reviewed in a library method. The results suggest that the Contemporary Painting of the Islamic World due to the specific cultural and aesthetic dimensions and, at the same time as a sign system can be reviewed by qualitative studies and their research frameworks. They also show that previous studies that only contain history are far outside the mainstream; Hence this paper takes on new areas of scientific study.
خلاصه ماشینی:
این مقاله که با استفاده از روش تحقیق کیفی (نشانه ـ معناشناسی) نوشته شده ، به بررسی و معرفی پژوهش کیفی و کاربرد آن در مطالعات هنری، با مطالعۀ موردی نقاشی معاصر جهان اسـلام پرداختـه اسـت .
در اینجا البته به این مسئله نیز اشاره میکنیم که روش شناسی پژوهش هـای کیفـی و حتـی کمّی در مطالعات هنری از رشته ها و شاخه های علوم دیگر به ویژه علوم انسانی استخراج شده اند و ما در حقیقت به دنبال کاربرد و بهره گیری آن ها در مطالعات هنری هستیم ؛ لذا ممکن است که در این فرآیند، دشواریهای نظری متعددی نیز در پیش روی ما قرار گیرد که بـه نظـر مـیرسـد میتوان با تحلیل بیشتر و نگاه دقیق تر، به جرح وتعدیل کاربرد نظریه های روش شناسـی پـژوهش کیفی در حوزه مطالعات هنری پرداخت .
لذا این پژوهش در کنار صورت های مختلف و متفاوت فرهنگی، نقش خود را برجسـته کـرده و به بیانی دیگر «پژوهش کیفی، فرآیندی محسوب میشود که حاوی چند روش ؛ و نیز نیازمند یک رویکرد طبیعی و تفسیری برای موضوع مطالعـاتی آن اسـت -١٢ ,٢٠٠٥ ,Denzin and Linclon) ١٨).
به واقع نویسندگان بر این مسئله نیز آگاهی دارند که ممکـن اسـت ایـن سـؤال ایجاد شود که «کدام نشانه ؟» و «چه نوع نشانه شناسی؟» به هر حال هدف ما در حقیقـت معرفـی نوعی روش شناسی نظریه بنیاد، در تحقیقات و تحلیل های کیفی است ؛ کما اینکه محققی ممکـن است با استفاده از رویکرد مردم شناسی یا جامعه شـناختی نمونـه هـای تصـویری خـود را مـورد بررسی قرار دهد.