چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازاریابی کارآفرینی بر عملکرد بنگاه های کوچک و متوسط در استان آذربایجان شرقی می پردازد. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر هدف ، کاربردی است . ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه و جامعه آماری تحقیق ، کارکنان بنگاه ها در استان آذربایجان شرقی است . حجم نمونه با استتفاده از فرمول کوکران ، ١٧٥ نفر، محاسبه و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از فن مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls استفاده شده است . یافته های تحقیق نشان داد بازاریابی کارآفرینی بر عملکرد بنگاه های کوچک و متوسط تاثیر داشته و همچنین تمام ابعاد بازاریابی کارافرینی بر عملکرد بنگاه های کوچک و متوسط تاثیر مثبت و معنی داری دارند.
The present study investigates the effect of entrepreneurial marketing on the performance of small and medium enterprises in East Azerbaijan province. The research method in this article is descriptive-correlational and applied in terms of purpose. The data collection tool is a questionnaire and the statistical population of the research is the employees of companies in East Azerbaijan province. The sample size was calculated using Cochran's formula, 175 people and a questionnaire was used to collect data. Structural equation modeling technique and Pls Smart software were used to analyze the data. Findings showed that entrepreneurial marketing has an effect on the performance of small and large enterprises and also all aspects of entrepreneurial marketing have a positive and significant effect on the performance of small and large enterprises.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ترويجي پس از بيان مفهوم بازاريابي کارآفرينانه ، رويکردهاي چهارگانه در تعاريف بازاريابي کارآفرينانه و ابعاد هفت گانه بازاريابي کارآفرينانه شامل پيشگامي، محاسبه ريسک پذيري، نوآوري، تاکيد بر فرصت ، بهره برداري از منابع ، جذب مشتري و خلق ارزش بيان شده است و در نهايت تاثير ابعاد بازاريابي کارآفرينانه بر عملکرد شرکت هاي کوچک و متوسط با توجه به يافته هاي ساير تحقيقات تبيين شده است .
دوشي و همکاران ٨ (٢٠١٩) در تحقيقي با عنوان " ابعاد بازاريابي کارآفريني و عملکرد SME ها" به اين نتيجه دست يافته اند که پاسخ دهندگان تمرکز زيادي بر فرصت دارند و اهميت استفاده از منابع را کاهش نمي دهند.
جدول ٤- نتايج رابطۀ مستقيم و ضرايب معناداري فرضيات اصلي پژوهش فرضيه روابط علي بين متغيرهاي پژوهش ضريب معناداري نتيجه مسير(н) (T- آزمون (Value اول ريسک پذيري بر عملکرد بنگاه هاي کوچک و تاييد فرضيه 3/802 0/384 متوسط استان آذربايجان شرقي تاثير دارد.
٦- نتيجه گيري اين پژوهش به بررسي تاثير بازاريابي کارآفريني بر عملکرد بنگاه هاي کوچک و متوسط در استان آذربايجان شرقي پرداخته و نتايج آزمون فرضيه هاي پژوهش و خروجي نرم افزار pls نشان ميدهد که : يافته هاي تحقيق درفرضيه اول نشان مي دهد که ريسک پذيري بر عملکرد بنگاه ها تاثير دارد و با نتايج تحقيق عباسي (١٣٩٧)، رواني و فتح اله زاده (١٣٩٨) در يک راستا مي باشد.