چکیده:
در پژوهش حاضر هدف بررسی ارتباط بین بهزیستی ذهنی با موفقیت تحصیلی در
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش (آجا) است. روش پژوهش حاضر با توجه به
اهداف پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل
کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش(آجا) بوده که در سال تحصیلی 1395 -
96 ثبتنام و تحصیلکردهاند. نمونه موردنظر در این پژوهش با استفاده از روش
نمونه گیری طبقه ایی از کل جامعه آماری در دسترس به تعداد 300 نفر انتخاب شد.
افراد نمونه با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند و به ابزار پژوهش که عبارت بود
از پرسشنامه بهزیستی ذهنی پاسخ دادند. برای پردازش داده از تجزیه وتحلیل همبستگی
استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده نشان داد، بهزیستی ذهنی دانشجویان رابطه
قوی با موفقیت تحصیلی آنان دارد
خلاصه ماشینی:
مثلاً درزمينه روان شناختي اين سؤال مطرح مي شود که آيا احساس خوداتکايي مي تواند کيفيت زندگي افراد و سطح سلامت رواني و جسماني آن ها را ارتقا دهد؟ آيا روابط خوب اجتماعي و رسيدن به اهداف در زندگي باعث احساس خشنودي و خوشبختي افراد مي شود؟ نتايج پژوهش ها نشان داده است که احساس خودمختاري و شايستگي پيش بيني کننده خوبي براي شادکامي و سرزندگي است (دينر،١٩٩٩)؛ يعني افرادي که احساس استقلال و شايستگي مي کنند و احساس تعلق خوبي به خانواده ، گروه يا جامعه دارند از سرزندگي و شادکامي بيشتري برخوردارند.
با توجه به توضيحات بالا مشخص مي شود که پژوهش هاي بسياري با اهداف نمونه ها جوامع و فرضيات مختلفي به پژوهش درزمينه بهزيستي ذهني پرداخته اند که نتيجه آن تنوع و تعدد داده ها در اين زمينه بوده است .
در اين پژوهش ازآنجاکه هدف بررسي ارتباط بين بهزيستي ذهني با موفقيت تحصيلي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي ارتش جمهوري اسلامي ايران است ، روش تحقيق از نوع توصيفي است .
پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي است که به منظور پي بردن به رابطه بهزيستي ذهني با موفقيت تحصيلي دانشجويان در تجزيه وتحليل داده ها، از روش همبستگي استفاده شده است .
بحث و نتيجه گيري سؤال پژوهش : آيا بين بهزيستي ذهني با موفقيت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي ارتش ارتباط وجود دارد؟ در پاسخ به سوال پژوهش ، مي توان گفت که نتايج پژوهش نشان دهنده برازش مطلوب و مناسب با داده هاي پژوهش است .