چکیده:
مقالهی حاضر به بررسی رابطهی شیوههای فرزندپروری با خود کارآمدی و سلامت روانی
دانشآموزان پایه ی اول متوسطه شهرستان خاش در سال تحصیلی 96 - 1395 پرداخته
است. حجم نمونه موردمطالعه شامل 250 نفر، که 100 پسر و 150 دختر و از نوع
نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای میباشد. یافته ها نشان داد که: بین خود کارآمدی
دانش آموزانی که والدین آنها شیوه های فرزندپروری متفاوتی داشته اند، تفاوت
معنی داری وجود دارد. سلامت روانی دانش آموزانی که شیوه های فرزندپروری متفاوتی
را تجربه کرده اند، بصورت معنی داری باهم تفاوت دارد. بین سلامت روانی و خود
کارآمدی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین سلامت روانی دانشآموزان دختر و
پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد. شیوه فرزندپروری دانش آموزان با توجه به رشته
تحصیلی آنها متفاوت است. خود کارآمدی دانش آموزان در رشته های مختلف متفاوت
نمیباشد. دانش آموزانی که در رشته های مختلف تحصیل میکنند از نظر سلامت روانی
تفاوت معنی داری باهم ندارند. بین دانش آموزان دختر و پسر از نظر خود کارآمدی
تفاوت معنی داری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که : بين خود کارآمدي دانش آموزاني که والدين آنها شيوه هاي فرزندپروري متفاوتي داشته اند، تفاوت معنيداري وجود دارد.
واژگان کليدي : شيوه هاي فرزندپروري، دانش آموزان متوسطه اول ، خود کارآمدي، سلامت رواني مقدمه ارتباط والدين و فرزندان از جمله موارد مهمي است که سال ها نظر صاحب نظران و متخصصان تعليم و تربيت را به خود جلب کرده است .
با توجه به اينکه شيوه هاي فرزندپروري والدين ، نحوة تربيت والدين را به کودکان منتقل ميکنند و اين امر در شکل گيري شخصيت فرد مؤثر است و نيز نظر فرد نسبت به خود ميتواند بر سلامت روان تأثير زيادي داشته باشد اين پژوهش به بررسي شيوه هاي فرزندپروري، خود کارآمدي و سلامت رواني دانش آموزان متوسطه اول شهرستان خاش پرداخته تا به سوالات و فرضيه هاي تحقيق پاسخ دهد.
پيشينه پژوهش با توجه به سه متغير مهم تحقيق يعني شيوه هاي فرزندپروري، خود کارآمدي و سلامت روان در اين قسمت به بررسي نظرات ارائه شده و تحقيقات انجام يافته ميپردازيم : تحقيقات معاصر در شيوه هاي فرزندپروري از مطالعات «بامريند» روي کودکان و خانواده هاي آنان نشأت گرفته است .
ابزارهاي پژوهش - جهت سنجش شيوه هاي فرزندپروري والدين از پرسشنامه اي که توسط نقاشيان در اين زمينه براساس کار شيفر در شيراز تدوين شده است ، استفاده گرديد.
يافته هاي تحقيق نشان ميدهند که خود کارآمدي دانش آموزان با توجه به شيوه فرزندپروري آنها متفاوت است .
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که سلامت رواني دانش آموزان با توجه به شيوه هاي فرزندپروري متفاوت است .
The stress process, self efficacy expectations and psychological Health.