چکیده:
این تحقیق که با عنوان آسیب شناسی الگوهای رایج باور های دینی با مدگرایی در بین دانش
آموزان انجام شده است، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر زمانی، مقطعی است. هم چنین
از نظر کنترل شرایط پژوهش یک بررسی پیمایشی است. جامعه آماری دانش آموزان شهر
ملارد در سال تحصیلی 97 - 1396 به تعداد 7000 نفر و حجم نمونه 350 نفر است و روش
نمونه گیری به صورت تصادفی بوده است. طبق یافته های تحقیق فرضیه اصلی تحقیق یعنی
" بین باور های دینی و مد گرایی در بین دانش آموزان ارتباط معنی داری وجود دارد ودر
بین مولفه های باور های دینی می توان گفت که بیشترین تاثیر را بر مد گرایی بعد اخلاقی
دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول ٩: ضريب همبستگي پيرسون بين مدگرايي و باورمندي ديني و ابعاد آن (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه فرعي ١ : بين بعد شناختي باورمندي ديني و مد گرايي در بين دانش آموزان ارتباط معني داري وجود دارد.
ضريب همبستگي بين بعد شناختي باورمندي ديني و مد گرايي در بين دانش آموزان ٠/٤١٨- مي باشد که که چون سطح معني داري بدست آمده براي اين ضريب کمتر از ٠/٠٥ مي باشد بنابراين مي توان گفت رابطه معني دار و با توجه به علامت منفي ضريب همبستگي رابطه معکوس و معني داري بين بعد شناختي باورمندي ديني و مد گرايي وجود دارد(جدول ٩).
ضريب همبستگي بين بعد عبادي باورمندي ديني و مد گرايي در بين دانش آموزان ٠/٢٦٩-مي باشد که که چون سطح معني داري بدست آمده براي اين ضريب کمتر از ٠/٠٥ مي باشد بنابراين مي توان گفت رابطه معني دار و با توجه به علامت منفي ضريب همبستگي رابطه معکوس و معني داري بين بعد عبادي باورمندي ديني و مد گرايي وجود دارد(جدول ٩).
ضريب همبستگي بين بعد اجتماعي باورمندي ديني و مد گرايي در بين دانش آموزان ٠/٤٦٣- مي باشد که که چون سطح معني داري بدست آمده براي اين ضريب کمتر از ٠/٠٥ مي باشد بنابراين مي توان گفت رابطه معني دار و با توجه به علامت منفي ضريب همبستگي رابطه معکوس و معني داري بين بعد اجتماعي باورمندي ديني و مد گرايي وجود دارد(جدول ٩).