چکیده:
امروزه آموزش و پرورش موظف است شرایطی ایجاد کند که تمام دانش اموزان حتی
دانش اموزان ویژه بتواند راه رسم درست زندگی کردن و مهم تر از ان شیوه با هم
زندگی کردن را با توجه به حقوق فردی و اجتماعی را یاد بگیرند. اما متاسفانه در
جوامع توسعه نیافته به دلیل کمبود منابع و امکانات مالی و تبع ان کمبود و حتی
فقدان امکانات و تسهیلات اجتماعی و زیستی قادر نیستند شرایطی عادلانه و یکسان
در شان کرامت تمام افراد فراهم سازند. در این تحقیق سعی شده است موانع و
چالش های اموزش فراگیر را شناسایی کند. موضوع اموزش پرورش فراگیر در بیش
از 55 سال قبل مطرح شده است. با توجه به تاثیر مستقیم و گسترده ای که اموزش
و پرورش در تربیت منابع انسانی جامعه دارد، اموزش و پرورش باید منعطف و کارامد
باشد تا اینکه بتواند با رفع موانع اموزش فراگیر بتواند حقوق فردی و اجتماعی تمام
افراد جامعه را احیا کند. روش به کار برده شده برای انجام این تحقیق مروری بوده
است. در حال حاضر موانعی عدیده ای بر سر راه اموزش فراگیر می باشد .که با
قادرسازی معلولین می توان موانع فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و نگرشی را هموار
کرد.در صورت رفع این موانع، هر کس به فراخور ویژگی ها و توانایی های خود می
تواند از فرصت ها و امکانات موجود در جامع استفاده نماید.
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : علي صفري چکيده امروزه آموزش و پرورش موظف است شرايطي ايجاد کند که تمام دانش اموزان حتي دانش اموزان ويژه بتواند راه رسم درست زندگي کردن و مهم تر از ان شيوه با هم زندگي کردن را با توجه به حقوق فردي و اجتماعي را ياد بگيرند.
با توجه به تأثير مستقيم و گسترده اي که اموزش و پرورش در تربيت منابع انساني جامعه دارد، اموزش و پرورش بايد منعطف و کارامد باشد تا اينکه بتواند با رفع موانع اموزش فراگير بتواند حقوق فردي و اجتماعي تمام افراد جامعه را احيا کند.
اموزش پرورش موظف است ، دانش اموزان را براي يک زندگي مشارکت جويانه با توجه به حقوق فردي و اجتماعي ان ها اماده کند ؛ "لازم است دانش آموزان راه و رسم درست زندگي کردن و مهم تر از آن شيوه با هم زندگي کردن در اجتماع به عنوان يک شهروند کارآمد را ياد بگيرند، همچنين مهارت هاي زندگي را فرا بگيرند و شيوه درست و صحيح آموختن را بياموزند.
آموزش پرورش فراگير چيست ؟ "آموزش پرورش فراگير الگويي است ، مبتني بر توجه به حقوق همه انسان ها در بهره گيري برابر از امکانات جامعه ، رويکردي که توانايي ها و نيازها را به عنوان مقوله هاي طبيعي تلقي نموده و به جامعه فرصت پاسخگويي مي دهد، ان هم به شيوه اي که منجر به رشد کل جامعه شده و به هر يک از اعضاي ان اهميت و ارزش مي دهد" (ساعي منش ، ١٣٨٨).
يکي ديگر از چالش هاي رسيدن به اموزش پرورش فراگير عملکرد هاي نظام اموزشي، ازجمله تاکيد بعضي معلمان برارزشيابي سنتي است ، که باعث ايجاد جدايي و حصار بين دانش اموزان مي شود.