چکیده:
عدالت یکی از آرمانهای تمام جوامع بشری است. به نظر می رسد که یکی از اسای ترین
راهکارها برای دستیابی به عدالت همه جانبه، تسهیل در دسترسی همگان به آموزش و
پرورش فراگیر به عنوان تحول در نظام آموزشی می باشد. هدف از برقراری آموزش فراگیر،
جست و جو و درک نیازهای آموزشی برای همه دانش آموزان است. با این وجود تمرکز
این نظام تحولی برای دانش آموزانی است که نسبت به طردشدگی و محرومیت آسیب
پذیرند یا نیاز به آموزش ویژه دارند. متخصصان تعلیم و تربیت بر این باورند که یک نظام
آموزشی مبتنی بر جداسازی افراد بر اساس ناتوانی و نقایص آنها، باعث سوق دادن این
افراد به انزوا طلبی می شود. شکاف های حاصل از این نوع آموزش نه تنها دانش آموزان
با نیازهای ویژه را از ارتباط با دانش آموزان عادی محروم می سازد بلکه به شناخت
نادرست آنها نیز منجر می شود؛ بنابراین توجه به آموزش فراگیر و برنامه ریزی برای
اجرای آن ضرورتی انکار ناپذیر است و بدیهی است که انجام این هر چه زودتر آغاز شود
تا این دانش آموزان برای زیستن در جامعه عادی سازگاری بهتری داشته باشند. در این
میان سهم زیادی از مسائل مربوط به این رویکرد تحولی به آگاهی معلمان و دانش آموزان
از این امر تخصص می یابد. این مقاله با روشی مروری به برسی تعریف، مفاهیم و مزایا و
موانع و مشکلات پیش روی آموزش فراگیر می پردازد و در پایان با توجه به محتوای
مقاله و مطالب گرداوری شده پیشنهاداتی در جهت اجرای مناسب آموزش فراگیر ارائه
می گردد.
خلاصه ماشینی:
در مدارس عادي و در کنار هم سالان خود تحصيل مي کنند (آموزش و پرورش استثنايي،١٣٩٣) آموزش فراگير نمايانگر چالش و تغييري تاريخي در نگرش نسبت به نوع انسان است که با تکيه بر الگوي اجتماعي از تفاوت هاي فردي در بين دانش آموزان دفاع مي کند.
تکيه بر تفاوت هاي فردي باعث جداسازي کودکان در آموزش يادگيري مي شود ولي با تاکيد بر تکاليف آموزشي و انعطاف پذيري آن دانش آموزان با نيازهاي ويژه مي توانند در کنار همسالان عادي خود به تحصيل ادامه دهند.
(استابس ٢٠٠٨) در سال هاي اخير نظام آموزش و پرورش ايران تلاش هاي براي پيوستن دانش آموزان استثنايي يا دانش آموزان با نيازهاي ويزه به کلاسهاي عادي، به منظور فراهم کردن فرصت هاي برابر، بدون توجه به متفاوت بودن آنها انجام شده است .
در سال ١٩٩٤ با حضور نمايندگان نظام آموزشي و پرورذشي ٩٢ کشور و ٢٥ سازمان بين المللي در کنفرانس جهاني آموزش در اسپانيا ((موضوع در آموزش افراد داراي نيازهاي ويژه در چارچوب آموزش و ايجاد فرصت هاتي آموزش برابر براي دانش آموزان استثنايي و حق دسترسي آنها به مدارس عالي)) مورد توافق قرار گرفت .
با توجه به موارد ذکر شده پيشنهاداتي براي حل اين مشکلات و رفع موانع ارائه مي گردد ١-تدارک دوره هاي ضمن خدمت تخصصي براي معلمين عادي و استثنايي با محوريت روشهاي يادگيري فعال و آموزش کودک داراي نيازهاي ويژه در کلاس عادي.