چکیده:
شبکه های اجتماعی مجازی که نسلی نو از سامانه های اینترنتی اجتماع محور و بر پایۀ
هنجارهای جوامع غربی هستند در حال گسترش روز افزون در تمامی نقاط جهان
میباشند. در ایران نیز از بدو پیدایش این شبکه ها مخاطبان آن در کشور پیوسته رو به
فزونی بوده است.هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی آسیبهای فضای مجازی در
بین دانشجویان آزاد اسلامی شهر زاهدان در ترم اول سال تحصیلی 1396 - 1395
میباشد. به این منظور، جهت بررسی آسیبهای فضای مجازی از ابعاد خانوادگی،
تحصیلی، سازگاری، اعتقادی- عبادی و روانی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده
است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان آزاد اسلامی شهر زاهدان در سال
تحصیلی 1396 - 1395 میباشند که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و با
استفاده از جدول مورگان و کرجسی 125 نفر نمونه از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار
پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته است که دارای 30 سوال بسته پاسخ، 2 سوال باز
پاسخ و هم چنین یک سوال برای اولویت بندی راهکارها میباشد. جهت تجزیه و تحلیل
داده ها از آمار توصیفی و همچنین تحلیل واریانس با اندازه های تکراری استفاده گردید.
نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از وسایل موثر در فضای مجازی در ابعاد خانوادگی،
تحصیلی، سازگاری، اعتقادی- عبادی و روانی دانشجویان تاثیر منفی دارد، همچنین از
این وسایل (اینترنت، بازی های رایانه ای، ماهواره و موبایل)، بیشترین آسیب متعلق به
موبایل و کمترین آسیب متعلق به بازی های رایانه ای است. بنابراین، یافته های تحقیق
نشان می دهد که دشمنان قصد دارند به طور نهان به زیربناهای سرزمین ما آسیب وارد
کنند. آنها وضعیت تحصیلی، سازگاری و حتی اعتقادات و معنویت جوانان و دانشجویان
را نشانه رفته اند تا زمینه تغییر رفتار و فروپاشی از درون را فراهم سازند.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان داد که استفاده از وسايل مؤثر در فضاي مجازي در ابعاد خانوادگي ، تحصيلي ، سازگاري ، اعتقادي - عبادي و رواني دانشجويان تأثير منفي دارد، همچنين از اين وسايل (اينترنت ، بازي هاي رايانه اي، ماهواره و موبايل )، بيشترين آسيب متعلق به موبايل و کمترين آسيب متعلق به بازي هاي رايانه اي است .
٤- روش شناسي پژوهش هدف کلي اين پژوهش بررسي و شناسايي آسيب هاي وسايل مؤثر در فضاي مجازي (اينترنت ، تلفن همراه ، بازي هاي رايانه اي و ماهواره ) در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي در شهر زاهدان در ترم اول سال تحصيلي ٩٦-١٣٩٥ مي باشد.
جدول ٣: ميانگين هاي وسايل مؤثر در فضاي مجازي در ارتباط با عامل سازگاري دانشجويان (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول شماره ٣ مشخص است موبايل بيشترين و بازيهاي رايانه اي کمترين آسيب را در وضعيت سازگاري دانشجويان دارند.
جدول ٤: ميانگين هاي وسايل مؤثر در فضاي مجازي در ارتباط با عامل اعتقادي- عبادي (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول شماره ٤ مشخص است ، در سه مورد ماهواره ، يک مورد اينترنت و سه مورد موبايل بيشترين آسيب ، و در همه موارد بازيهاي رايانه اي کمترين آسيب را در عامل اعتقادي - عبادي در بين دانشجويان داشته اند.
Student psychological well-being and the internet- A review and - discussion of current research.