چکیده:
مفهوم مقابله در سال 1966 توسط لازاروس معرفی شد. شامل ابعاد شناختی، رفتاری، عاطفی
که می تواند همراه با حل مشکل یا سازگاری با مشکل انجام می شود.هدف: دانش آموزان ششم
ابتدایی در یک آزمون رقابتی شرکت می کنند دراین سن شکل گیری رفتاری ازاعم مسائلی
اجتماعی می باشد که دانش آموزان وخانواده ها باآن مواجهه هستند،ولی اغلب خانواده ها غافل
از آن هستند. برای این پژوهش تاکنون کار تحقیقاتی انجام نشده است. بیان پژوهش این است
که میزان رفتار درمانی تا چه اندازه درایجاد مقابله رفتاری موثر هستند.روش:از پرسشنامه مقابله
ای بیلینگز استفاده شده، این پرسشنامه شامل پاسخ های مقابله شناختی ، مقابله رفتاری
فعال ،مقابله اجتنابی به ترتیب با 6،6 و 7 جمله می باشد. یافته ها: باتوجه به اینکه تمام
تحقیقات انجام شد ه برای افراد غیر سالم بوده است این پژوهش برای ارتقاء افراد سالم که
درمعرض آسیب هستند درواقع اندیشه وتفکر نوینی است که انجام شد..نتیجه: شناخت رفتاری
را از پنجاه وهشت درصد به شصت وشش درصد ورفتاردرمانی را از سی وهشت درصد به پنجاه
ودو درصدواجتناب از رفتارهای غیرمتعارف از بیست وهفت درصد به سی سه درصد و پیشرفت
کلی (که استاندارد ش شصت وشش درصد می باشد)ازچهل وچهار درصد به پنجاه وچهار درصد
افزایش دادیم.
خلاصه ماشینی:
هدف : دانش آموزان ششم ابتدايي در يک آزمون رقابتي شرکت مي کنند دراين سن شکل گيري رفتاري ازاعم مسائلي اجتماعي مي باشد که دانش آموزان وخانواده ها باآن مواجهه هستند،ولي اغلب خانواده ها غافل از آن هستند.
که با توجه به مسائل حاشيه اي دانش آموزان ، خانواده ها ،دبيران وکارکنان مدرسه سماء اردبيل ضرورت پژوهش با استفاده از پرسشنامه مقابله اي بيلينگز و مــوس را ايجاب کردکه خوشبختانه اين تفکر جديد بود که براي افراد سالم در معرض خطر انجام شد و در زمان اندک دوازه درصد در مقابله رفتار درماني موفقيت آميز بود که براي ساير مدارس کشور جهت بهبودمقابله رفتار درماني قابل استفاده مي باشد.
بيان مسئله مقابله رفتار درماني هم براي معلولان ذهني،بيماران رواني واجتماعي وجسمي وهم افراد سالم که رفتار غيرمتعارف ودر معرض آسيب هاي اجتماعي هستند وگروه آسيب پذير جامعه از جمله کودکان دبستاني کاربرد دارد.
باتوجه به اينکه دانش آموزان ششم ابتدايي در يک آزمون رقابتي شرگت مي کنند دراين سن شکل گيري رفتار ازاعم مسائلي اجتماعي مي باشد که دانش آموزان وخانواده ها باآن مواجهه هستند،ولي اغلب خانواده ها غافل از آن هستند.
ولي يکي از اين پرسشنامه ها(Cognitive Behaviour Therapy= CBT) مقابله اي بيلينگز و مــوس ، پرسشـنامه متغيرهـا و رفتـار درماني شناختي مي باشدکه کمتر درپژوهش هاي دانش آموزان استفاده شده است .
)رجوع شود به تصویر صفحه) اهداف طرح : مشتمل برهدف اصلي وهدف هاي فرعي هدف از بيان کردن اين پژوهش اين است که بدانيم ميزان رفتار درماني تا چه اندازه درايجاد مقابله رفتاري موثر هستند.