چکیده:
در پژوهش حاضر به سنجش تسلط تفکر چهار ربع مغز در دبیران زن ومرد پرداخته شد. لذا
هدف اصلی این مطالعه، افزایش آگاهی از ربع های مغزی و تعیین ربع مغزی مسلط در دبیران
زن و مرد در کلاس درس در مقطع متوسطه است. به همین منظور در این پژوهش از پرسشنامه
60 سوالی سنجش تسلط ربع های مغزی هرمن برای سنجش تسلط سبکهای تفکر استفاده
شده است .جامعه آماری مورد استفاده در این مطالعه شامل 291 نفر از تمام دبیران مقطع
متوسطه دبیرستان های دخترانه و پسرانه شهرستان ارومیه میباشد که با استفاده از جدول
مورگان انتخاب گردید. در این مطالعه از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون
چند متغیری، میانگین، انحراف استاندارد و آزمون T استفاده شده است. نتایج حاصل نشان
میدهد مسلطترین ربع مغزی در بین معلمان زن و معلمان مرد ربع C مغزی میباشد با این
تفاوت که میانگین این ربع در دبیران زن(9/06)و در مردان(7/97)می باشد.
خلاصه ماشینی:
به همين منظور در اين پژوهش از پرسشنامه ٦٠ سؤالي سنجش تسلط ربع هاي مغزي هرمن براي سنجش تسلط سبک هاي تفکر استفاده شده است .
سوال پژوهش آيا بين ربع هاي مغزي در دبيران زن و مرد تفاوت وجود دارد؟ بيان مسأله ربع هاي مغزي ويژگي تسلط مغزي شخص و ترجيحاتش براي حالت هايي از دانستن ١به طور قدرتمند رفتار قابل مشاهده شخص را تحت تأثير قرار ميدهد (هرمن ، ١٩٩٢: ١٧).
اين تمايل و علاقه ما به استفاده بيشتر، سبک هاي تفکر ترجيحي ما را تشکيل ميدهند (هرمن ،١٩٩٢: ١٧-١٥) ويژگيهاي سبک تفکر تحليلي ربع A )رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در شکل نيمرخ ترجيح ربع A مشاهده ميشود، سبک تفکر ربع A مربوط به ربع سربرال نيمکره چپ مغز ميباشد.
حالت هاي موقتياش ، معنوي و هيجاني هستند(کي ويسوکي، ١٣٨٦: ١٠٠) سبک تفکر خلاق ربع D )رجوع شود به تصویر صفحه) در اولين جلسه ، برجسته ترين چيزي که شما در مورد D توجه خواهيد کرد اين است که احتمالاً بيشتر از آن چه که او در حال گفتن بود نميتوانست بفهمد.
1 - Cognitive style 2 - Learning orientation questionnaire 3 - DISCMRTM 4 - Psychometry رابرت کي ويسوکي بر اساس بيش از ٣٥ سال تجربه مديريت پروژه ، هم به عنوان مشاور و هم به عنوان مجري، با اطمينان ميگويد که براي هر موقعيتي که ممکن است با چنين تحليلي پوشش داده شده باشد، ميتواند طرح هاي عملي اصلاحي ارائه کند و آشنايي با ندهرمن و ابزار HBDI را باعث شروع حرکتي ميداند که او را به توسعه و معماري تيم و نوشتن کتابي در اين زمينه راهنمايي کرده است (کي ويسوکي، ١٣٨٦: ١٨٠).