چکیده:
مقدمه : نوجوانان بی سرپرست به دلیل از هم گسیختگی خانواده و استرس های مداوم زندگی ممکن
است رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری بروز دهند. هوش هیجانی از عواملی است که ممکن است باعث
کاهش پرخاشگری آن ها شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی روی
پرخاشگری نوجوانان دختر بی سرپرست مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی تهران انجام شد.
مواد و روش ها: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی بود که روی دو گروه مداخله ( 31 نفر) و کنترل
(31 نفر) انجام شد. نمونه پژوهش را دختران نوجوان بی سرپرست مراکز شبانه روزی بهزیستی تهران
تشکیل داده بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی پرخاشگری از پرسشنامه
پرخاشگری باس و پری استفاده شد. هوش هیجانی در قالب کلاس گروهی به نمونه ها آموزش داده
شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و به کمک آزمون های آماری توصیفی و تی
مستقل، تی وابسته و کوواریانس تحلیل شد. سطح معنی داری0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها: دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت شناختی مثل سن با هم همسان نشده
بودند. همچنین میانگین نمره پرخاشگری کلامی، خصومت و خشم در دو گروه قبل از مداخله با هم
تفاوت معنی داری نداشت اما دو گروه در نمره پرخاشگری کلی و فیزیکی با هم تفاوت معنی داری
داشتند. یافته ها نشان داد که میانگین نمره پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت در گروه مداخله به
طور معنی داری کاهش یافته بود. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که هوش هیجانی
منجر به کاهش 21% و 24% پرخاشگری کلی و فیزیکی شده بود.
نتیجه گیری: آموزش هوش هیجانی منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دختران نوجوان بی
سرپرست شده بود. آموزش هوش هیجانی در مراکز نگهداری نوجوانان بی سرپرست برای کاهش بروز
رفتارهای پرخاشگرانه آن ها ضروری به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش هوش هيجاني روي مهارت هاي اجتماعي و پرخاشگري دختران ١٢ تا ١٨ساله بي سرپرست و بدسرپرست در مراکز شبانه روزي تحت نظر بهزيستي شهر تهران انجام شد.
The effectiveness of the emotional intelligence training on the aggressiveness among adolescent boys Journal of Kermansha University of Medical Sciences.
J. Hemati Sabet A, Mousani SS, "Effectiveness of emotional intelligence on social skill and coping stress style on student of Rasht city," Quarterly Journal of Educational Psychology, Islamic Azad University Tonekabon Branch, vol.
O. Sedaghat S, Ahmadian H, "The effectiveness of anger cognitive behavioral group training on aggression of third grade aggressive female students in Baneh’s high schools," Medical Science Journal of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, vol.
V. A, "The effectiveness of life skills training on enhancing the social skills of 12-16 years old male students with hearing impairment in inclusive schools of Arak," in University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences; Department of Psychology and Education of Exceptional Children, ed, 2012.
Rahgozar, "The effect of anger management training in groups on aggression of 12-15 years old male students," Iran journal of nursing, vol.
Fernández‐Berrocal, "Ability emotional intelligence and its relation to aggression across time and age groups," Scandinavian journal of psychology, vol.
F. Ashrafi M, "The effectiveness of communication skills training in reducing aggression among female high school students," Journal of Researches of Cognitive and Behavioral Sciences, vol.
N. Naghdi H, Nourani pour R, "The effectiveness of the emotional intelligence training on the aggressiveness among adolescent boys " Journal of Kermansha University of Medical Sciences, vol.