چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی ماهواره و شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی و سلامت
روان دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان رشت در سال تحصیلی 1395-1394 بودند 30 دانش آموز که به ماهواره و شبکه های اجتماعی دسترسی نداشتند از دو مدرسه دو منطقه شهرستان رشت به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. بر اساس طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، در هشت جلسه بنا به اظهار خود در معرض برنامه های ماهواره و شبکه های اجتماعی قرار گرفته بودند. گروه کنترل چنین تجربه ای را دریافت نکردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سبک زندگی و سلامت روان گلدبرگ بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه ها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که ماهواره و شبکه های اجتماعی باعث کاهش نمرات سبک زندگی و افزایش نمرات سلامت روان دانش آموزان از جمله نمرات علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی و . . . در گروه آزمایش شده است. ماهواره و شبکه های اجتماعی بر سلامت روان و سبک زندگی دانش آموزان موثر میباشند. تعامل مناسب بین نسل ها و پرهیز از جستجوهای بیمورد و چت های طولانی به عنوان راه حل های کاربردی پیشنهاد
می شود.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي ماهواره و شبکه هاي اجتماعي بر سبک زندگي و سلامت روان دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان رشت مجيد ظروفي ١ ، سمانه فتحي آذر ٢ ١ گروه روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد شبستر، شبستر، ايران ، عضو هيئت علمي .
نام نويسنده مسئول : مجيد ظروفي چکيده هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي اثربخشي ماهواره و شبکه هاي اجتماعي بر سبک زندگي و سلامت روان دانش آموزان بود.
فرضيه اول تحقيق به اين صورت بود که "رسانه (ماهواره و شبکه هاي اجتماعي) بر سبک زندگي دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان رشت در سال تحصيلي ١٣٩٥-١٣٩٤ مؤثر است ".
فرضيه دوم تحقيق به اين صورت بود که "رسانه (ماهواره و شبکه هاي اجتماعي) بر سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان رشت در سال تحصيلي ١٣٩٥-١٣٩٤ مؤثر است ".
پژوهش حاضر به لحاظ اين که يکي از مولفه هاي رسانه (اينترنت ) را با سلامت روان مورد سنجش قرار ميدهد با نتايج تحقيق حيدري سورشجاني[٩]به بررسي رابطه اعتياد به اينترنت با سلامت روان در کاربران خانگي شهر اهواز پرداخته است ، همسو ميباشد.
با توجه به داده هاي پژوهش و تجزيه و تحليل آنها اين نتيجه به دست ميآيد که رسانه (ماهواره و شبکه هاي اجتماعي) بر سبک زندگي و سلامت روان دانش آموزان دوره متوسطه در سال تحصيلي ١٣٩٥-١٣٩٤ تأثير دارد و اين تأثير به شرح زير است .