چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی با نرم افزارکاپیتان لاگ بر نقص توجه و تمرکز دانش
آموزان شهرستان قائمشهر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل می باشد و جامعه
آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان زیر 10 سال شهرستان قائمشهر تشکیل دادند، با توجه به روش
پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری دو مرحله ای 10 نفر از دانش آموزان ( 15 نفر در گروه آزمایش و
15 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها توسط پرسشنامه توجه و تمرکز کارنز فرم
معلمان و پروتکل بازی درمانی با نرم افزار کاپیتان لاگ انجام شد. نتایج حاکی از آن است که با توجه به
روش تحلیل واریانس تک متغیره تفاوت معنادار بین توجه و تمرکز در پیش آزمون و پس آزمون در دوگروه
آزمایش و کنترل در دانش آموزان نشان داده شد. به طور کلی پیشنهاد می گردد، با توجه به تاثیر بسیار
بازی درمانی در بهبود توجه و تمرکز کودکان مبتلا به بیش فعالی و کم توجهی توصیه می شود بازی درمانی
مبتنی بر نرم افزارهای با کارکرد عصب شناختی به عنوان یک رویکرد طبیعی به عنوان یک مداخله ی
روانشناختی موثر، در طراحی و ارائه ی پروتکل های درمانی اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مورد استفاده
قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر در صدد بررسي اثربخشي نرم افزار درماني 1 Attention Deficit Disorder 2 The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition 3 Attention-deficit hyperactivity disorder 4 Bikic, Leckman, Lindschou, Christensen, & Dalsgaard 5 Wilkes-Gillan, Bundy, Cordier, Lincoln, & Chen 6 Learning disabilities 7 play therapy 8 Sonuga-Barke, Brandeis, Holtmann, & Cortese کاپيتان لاگ ٩ بر نقص توجه و تمرکز دانش آموزان دبستاني و پاسخ به اين سوال مي باشدکه آيا: بازي درماني از طريق نرم افزار کاپيتان لاگ بر بهبود توجه و تمرکز موثر مي باشد؟ روش روش ، در اين مطالعه از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماري پژوهش حاضر را تمامي دانش آموزان زير ١٠سال شهرستان قائم شهر بود، که با توجه به طرح پژوهش با استفاده از روش نمونه گيري دو مرحله اي که در ابتدا از بين تمامي ٤٤ مدرسه ابتدايي شهرستان قائم شهر به صورت تصادفي ساده ٢ مدرسه دخترانه و ٢ پسرانه انتخاب شدند که در مجموع متشکل از ١٦٠ (٨٠ دختر و ٨٠ پسر) دانش آموزان پايه هاي اول تا سوم و دانش آموزاني که با توجه به توضيحات در پرونده آموزشي واجد شرايط بودند (در پرونده آموزشي آن ها مشکل توجه و تمرکز در کلاس قيد شده بود) انتخاب شدند و با توجه به نقطه ي برش ابزار کانرز در فرم معلم در اختلال در توجه و تمرکز در اين دانش آموزان ، ٤٨ (٢٠ پسر و ١٨ دختر) نفر از تعداد ١٦٠ نفر داراي معيار هاي تشخيصي ابزار بودند و سپس به صورت تصادفي ساده از بين ٤٨ دانش آموز به صورت تصادفي ساده ٣٠ دانش آموز انتخاب (١٥ دختر و ١٥ پسر) و در گام بعد (تعيين حجم نمونه براساس حجم نمونه مطالعه هاي قبلي و انحراف معيار و ميانگين بدست آمده مطالعات و با توجه به فرمول تعيين حجم نمونه (N) با سطح اطمينان ٩٥% و توان ٨٠ درصدي در روش آماري و توسط نرم افراز (NCSS)PASS، همچنين با توجه به روش پژوهش حداقل نمونه ي مورد نظر براي اين روش پژوهش براي هر گروه ١٥ نفر مي باشد (دلاور، ١٣٨٥))، در انتها از بين ٣٠ دانش آموزان (١٥ نفر در گروه آزمايش ٨ پسر و ٧ دختر و ١٥ نفر در گروه کنترل ٨ پسر و ٧ دختر) به صورت غير تصادفي به دو گروه گمارده شدند و با توجه به روش تحليل واريانس تک متغيره داده ها مورد تحليل قرار گرفتند.