چکیده:
زمینه و هدف: قرآن گنجینه و منبع غنی و پایانناپذیر و سرمایهی بیهمتای دانش که از غیب و شهود
همه را در برداشته و چیزی در آن از قلم نیفتاده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر نغمه های
قرآنی برافزایش سلامت عمومی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام پذیرفت.
روش: پژوهش حاضر در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل ، با
جامعه آماری پژوهش حاضر دختران دورۀ اول متوسطه شهر بیرجند که در سال تحصیلی 1396-1395
مشغول به تحصیل داشتند، بود. از بین جامعه آماری یادشده تعداد 50 نفر به روش نمونه گیری در
دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گروه گواه ( 25 نفر)، منتسب شد. ابزار گردآوری دادهها
پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1972) بود. پس از اجرای پیشآزمون در هر دو گروه، گروه آزمایش
به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای در طی بازه زمانی دوماهه مورد آموزش نغمه های قرآنی قرار گرفتند.
تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل کووایانس انجام شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش نغمه های قرآنی باعث افزایش سلامت عمومی دانش آموزان
شده است.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی نغمه های قرآنی بر افزایش سلامت عمومی دانش آموزان پیشنهاد
میشود استفاده بیشتر از نغمه های قرآنی در مدارس مدنظر قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
تأثير نغمه هاي قرآني برافزايش سلامت عمومي دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر بيرجند مريم دلاکه ١ ، اسدالله زنگويي 2 دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي باليني دانشگاه آزاد اسلامي واحد فردوس 1 عضو هيات علمي گروه روانشناسي باليني دانشگاه آزاد اسلامي واحد فردوس 2 نام نويسنده مسئول : مريم دلاکه چکيده زمينه و هدف : قرآن گنجينه و منبع غني و پايان ناپذير و سرمايه ي بيهمتاي دانش که از غيب و شهود همه را در برداشته و چيزي در آن از قلم نيفتاده است .
پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير نغمه هاي قرآني برافزايش سلامت عمومي دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر بيرجند انجام پذيرفت .
يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که آموزش نغمه هاي قرآني باعث افزايش سلامت عمومي دانش آموزان شده است .
با توجه به مطالب گفته شده و عدم انجام پژوهشي در زمينه اثربخشي آموزش نغمه هاي قرآني، پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير نغمه هاي قرآني بر افزايش سلامت عمومي دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر بيرجند انجام شد.
بحث و نتيجه گيري نتايج تحليل کوواريانس حاصل از فرضيه پژوهش نشان داد که تفاوت مشاهده شده بين ميانگين هاي نمرات سلامت عمومي شرکت کنندگان گروه آزمايش – کنترل برحسب عضويت گروهي در مرحله پس آزمون با ٩٩ درصد اطمينان معني دارمي باشد ( ٠/٠١ < P ).
نتيجه پژوهش حاضر همسو با نتيجه پژوهش باراني (١٣٩٥)، حسنوند عموزاده (١٣٩٣)، [١١] است که نشان داد آموزش مهارت هاي زندگي با رويکرد قرآني، موجب کاهش معنادار نمره هاي اضطراب افراد ميشود.