چکیده:
هدف اصلی این پژوهش "ارزیابی کارایی و رتبهبندی مدارس ابتدایی شهرستان دزفول با استفاده از تحلیل پوششی داده ها" بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع ارزشیابی میباشد که به روش مقطعی در سال ۱۳۷۳ صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدارس ابتدایی شهرستان دزفول به تعداد ۱۷۵ مدرسه ابتدایی بود. داده های پژوهشی با استفاده از چک لیست با در نظر گرفتن شاخص های ورودی شامل (تعداد کلاس ها، تعداد دانش آموزان، تعداد پرسنل، میانگین سابقه کار کارکنان، مجموع سالهای تحصیل معلمان مدرسه) و شاخص های خروجی شامل (امتیاز ارزیابی عملکرد مدارس ابتدایی دزفول و امتیاز درس های دوره ی ابتدایی شهرستان دزفول) جمع آوری شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) و با برنامه EMS داده ها محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که از ۱۷۵ مدرسه ابتدایی با استفاده از مدل CCR(۷۱) مدرسه کارا و (۲۲) مدرسه ناکارا و در مدل NDRS(۷۷) مدرسه کارا و(۲۷)مدرسه ناکارا و در مدل BCC و NIRS(۱۷۷)مدرسه کارا و (۳) مدرسه ناکارا ارزیابی گردید.
خلاصه ماشینی:
عبدي و فتحي (١٣٩٠) با استفاده از محاسبه نسبت وروديهاي هزينه ، سابقه تدريس ، مقطع تحصيلات ، سرانه فضاي آموزشي، منابع انساني به متغيرهاي خروجي نمرات دروس فارسي، رياضي، علوم ، اجتماعي، هنر و مهارت آموزي کارايي پايه پنجم ابتدايي 1Bessent 2Hu , Zhang &liang 3Badri , mohajdat&mourad مدارس استثنايي را محاسبه نمودند.
جدول ٥- رتبه بندي مدارس شهرستان دزفول (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماخذ: يافته هاي تحقيق در جدول فوق رتبه بندي مدارس ابتدايي شهرستان دزفول را مشاهده ميکنيد همان طور که در ستون "رتبه " ملاحظه ميکنيد رتبه هريک از مدارس با توجه به ميزان کارايي محاسبه شده با استفاده از مدل اندرسون و پيترسون محاسبه شده است در ستون دوم شماره مرجعي به هريک از مدرسه ها اختصاص داده شده است که در ستون آخر "مرجع " کاربرد دارد درستون سوم نام هريک از مدارس آورده شده است ، در ستون پنجم ميزان کارايي محاسبه شده از طريق مدل خروجي محور اندرسون و پيترسون آورده شده است که مدارسي که کمترين اتلاف وروديها را نسبت به خروجيهاي کسب شده داشته اند را تعيين ميکند يعني مدارسي که امتياز کارايي اندرسون پيترسون خروجي محور آن هاکمتر از ١٠٠% ميباشد از نظر مدل کارا ميباشند به عنوان مثال مدرسه A١٦٩ امتياز کارايي ٥٥,٥١% را کسب نموده يعني اين مدرسه ٤٤,٤٩%(٥٥,٥١%-١٠٠%) صرفه جويي در مصرف نهاده هاي خود (وروديها) داشته است .
همچنين يافته هاي پژوهش در مورد بررسي ميزان کارايي مدارس ابتدايي شهرستان دزفول بر اساس مدل تحليل پوششي داده ها با استفاده از مدل (CCR) نشان داد که از (١٠٥) مدرسه ابتدايي در شهرستان دزفول ، ٢٨ مدرسه امتياز١٠٠% را کسب نمودند و در مدل بازگشت به مقياس ثابت خروجي محور کاملا کارا ميباشند.
بررسي ميزان کارايي مدارس ابتدايي شهرستان دزفول بر اساس مدل تحليل پوششي داده ها با استفاده از مدل (CCR) نشان داد که فقط ٢٨ مدرسه کارا ارزيابي شدند و بقيه ناکارا بودند.