چکیده:
با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات» امروزه جامعه ما نیازمند آموزش
مهارتهایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم و فنآوری به پیش برود. هدف باید پرورش
انسانهایی باشد که بتوانند با مغزی خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند. سازمانهای نوآور
در پیشبرد اهداف خود از سازمانهای دیگر پیشی میگیرند در این پژوهش با توجه به الزامات مدل تعالی
سازمان در خصوص یادگیری» خلاقیت و نوآوری » عوامل اثرگذار بر تفکر خلاق در هر حوزه شناسایی و
رتبهپندی گردیده است و بر این اساس مدل خلاقیت و نوآوری و همچنین هستههای بهبود کیفیت طراحی
گردیده است.
در این طرح با استفاده از مبانی نظری عوامل خلاقیت در شرکت گاز استان قزوین شناسایی و رتبهبندی شدهاند
تحلیل آماری با نرمافزار ق spss انجام شده است. سپس سیستم اطلاعاتی برای استقرار چرخه خلاقیت با ۲۰
عامل شناسایی شده طراحی و روشهای تفکر خلاق تدوین گردیده است. نهایتا با رویکرد جایزه ملی فنآوری
و نوآوری و مدیریت دانش. بر اساس شاخصها با روشهای MADM واحدها رئثبهبندی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
ده مولفه ي نوآوري سازماني که عبارتند از، رهبري، ساختار سازماني مناسب ، افراد کليدي، آموزش و توسعه ي مستمر کارکنان ، درگيري همه جانبه و مستمر با نوآوري، تيم سازي، جو خلاق ، تمرکز خارجي، ارتباطات گسترده ، سازمان يادگيرنده ، پس از تاييد اوليه ي مدل توسط خبرگان در حوزه خدمات در صنعت بيمه در بين مديران عالي شرکت هاي بيمه ي ايران ، آسيا، دانا، البرز، پارسيان ، پاسارگاد، دي، ملت ، معلم ، نوين ، سامان ، توسعه ، سينا، رازي و کارآفرين مورد بررسي قرار گرفته و به اين سوال ها که مولفه هاي نوآوري سازماني در صنعت بيمه ايران کدامند و رتبه بندي آن ها چگونه ميباشد، پاسخ داده شده است .
شاخص هاي زير عمدتا توسط مراجع بين المللي به عنوان شاخص هاي اصلي نوآوري و خلاقيت در يک محصول يا خدمت معرفي شده اند: کاهش فشارهاي مالي با نوآوري در کاهش هزينه ، افزايش کارايي و انجام کار يا مصرف منابع و انرژي کمتر ايجاد رقابت پذيري کمتر کاهش ريسک و مسئله چرخه عمر کوتاه تر محصولات کاهش ريسک و انطباق پذيري در مقابل مهاجرت ارزش هاي اصلي محصول (تغيير فن آوري ) کاهش ريسک و انطباق پذيري بالاتر در مقابل سخت گيرانه تر شدن قوانين و مقررات (مانند قوانين محيط زيست ) تامين نيازهاي صنعت و اجتماع به توسعه پايدار تامين ظرفيت هاي لازم براي پاسخ گويي به افزايش تقاضا پاسخ گويي به انتظارات و نيازهاي روز جامعه افزايش توان پاسخ گويي و انعطاف پذيري در مقابل تغييرات اجتماعي، جمعيت و بازار افزايش کيفيت يا ايمني محصولات و خدمات ايجاد يا افزايش قابليت دسترسي به فن آوريهاي جديدي که به طور بالقوه تداوم دسترسي يا افزايش دسترسي به آن ها مورد درخواست است يا در استفاده از آن ها رقابت بسيار بالاست .