چکیده:
دلبستگی به مکان رابطه عاطفی فرد با مکان است که ریشه در خصوصیات و تجارب گذشته فرد دارد که مکان باید بتواند پاسخگو نیازها و انتظارات انسان باشد و همینطور مکان باید ظرفیتهای پاسخگویی به این نیازها و انتظارات را داشته باشد. دلبستگی به مکان براساس تعامل شناختی، عاطفی و عملکردی بین افراد، گروهها و مکان کالبدی- اجتماعی در طول زمان شکل میگیرد. پژوهش حاضر با هدف استفاده از روش آماری فراتحلیل در راستای تحلیل نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه دلبستگی به مکان انجام شده است. به منظور انجام فراتحلیل، ۷۵پژوهش انجام شده در رابطه موضوع بررسی شدند و از این میان ۱۸ پژوهش انجام شده بین سالهای ۱۳۸۵-۱۳۹۸ در زمینه دلبستگی به مکان انتخاب شدند. در گام نخست ارزیابی پژوهشهای منتخب، مفروضات همگنی و خطای انتشار مورد بررسی قرار گرفتند؛ بر این اساس یافتهها حکایت از ناهمگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی داشتند. در مرحله دوم، ضریب اندازه اثر با به کارگیری نسخه دوم نرم افزار CMA مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان دادند که اندازه اثر یا ضریب تاثیر عوامل شناسایی شده ۳۷۶/۰ است که بر حسب نظام تفسیری کوهن، در حدمتوسط ارزیابی میشود. در مجموع نتایج پژوهش نشان داده است که عوامل شناسایی شده تاثیری متوسط بر دلبستگی به مکان دارد.
The attachment to the place is the emotional relationship of the individual to the place, which is rooted in the personchr('39')s past qualities and experiences that the place should be able to meet the needs and expectations of the individual, and also the place must meet the capacity to meet those needs and expectations. The attachment to the location is based on the cognitive, emotional, and functional interaction between individuals, groups, and physical-social location over time. The purpose of this study was to use the meta-analysis method to analyze the results of research on attachment to the place. In order to perform a meta-analysis, 75 researches were conducted in this regard. Among the 18 studies conducted during the years 2006-2019, in the field of attachment to the place were selected. In the first step, the evaluation of selected research, homogeneous assumptions and publication error was studied; accordingly, the findings indicated the heterogeneity of the size of the effect and the non-dominance of the published studies. In the second step, the coefficient of effect size was evaluated using the second version of CMA software. The results showed that the size of the effect or coefficient of influence of the identified factors is 0/376, which is evaluated according to the Cohenchr('39')s interpretation system. Overall, the results indicate that the identified factors have a moderate effect on attachment to the location.