چکیده:
اگر چه تدریس به دلیل توسعه منابع انسانی امری پاداش دهنده است. اما فشارهای
روانی ویژه ای را ایجاد می کند که منجر به فرسودگی شغلی مسلش می شود. فرسودگی
شغلی عبارت است از: خستگی عاطفی شخصیت و فقدان کارایی شخصی در کار. هدف
این پژوهش تعیین میزان فرسودگی شغلی در میان معلمان مدارس و بررسی رابطه
فرسودگی شغلی با پنج عامل بزرگ شخصیتی در بین آنها می باشد. روش پژوهش
حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش عبارت است ازدبیران
مقطع متوسطه این استان خراسان رضوی که در سال تحصیلی 95-96 اشتغال دارند
نمونه پژوهش 250 نفر شامل 123 نفر مرد و 127 نفر زن می باشد که از طریق نمونه
گیری خوشه ای چند جلسه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه
ی فرسودگی شغلی و پرسشنامه نئوفرم کوتاه مک کرا و کاستا. داده ها توسط روش
های آماری توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی
پیرسون، T مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه) تحلیل شد. نتایج نشان داد که روان
رنجوری با فرسودگی شغلی رابطه مثبت داشته و برون گرایی، مقبولیت و وظیفه شناسی
رابطه منفی معنی داری با فرسودگی شغلی دارد. در مورد مولفه گشودگی و فرسودگی
شغلی رابطه معنی دار به دست نیامد. تجزیه و تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که روان
رنجوری نقش معنی داری در پیش بینی فرسودگی شغلی بر عهده دارد. تفاوت جنسیتی
معنی داری بین دو جنس از نظر فرسودگی شغلی وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
از ويژگي افراد در رگه مقبوليت مي توان به اعتماد، صميميت ، مهرباني، همدلي در برخوردهاي اجتماعي اشاره کرد که به کاهش تعارضات بين فردي کمک مي کند (کيم ، شاين ، آمبريت ، ٢٠٠٧) 1 - Job stress 2 - Hob burnout 3 - World Heath organization 4 - Freudenberger 5 - Bron & Gimberrg 6 - Maslach & Jackson 7 - Emotional exhaustion 8 - Depersonalization 9 - Reduced of personal accomplishmen 10 - Neurotictism 11 - Extraversion 12 - openness 13 - Agree ableness 14 - Conscien tinusness ديورايس و ون هک (٢٠٠٢) با بررسي کارمندان هلندي هيچ ارتباط معناداري بين خستگي و مقبوليت به دست نياوردند.
در پژوهشي کيم و همکارانش (٢٠٠٧) به اين نتيجه دست يافتند که روان رنجوري رابطه مثبت با فرسودگي عاطفي دارد و وظيفه شناسي و مقبوليت رابطه منفي با کاهش کارايي شخصي دارند.
همچنين يافته هاي پژوهش بيانگر اين است که رابطه بين گشودگي و فرسودگي شغلي معني دار نمي باشد.
2008, the relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: A questionnaire survey.
Endler, N, Zeally, H, wood, R, 1996 Models of job related stress and personal achievement among consultant doctors, British joumal of psychology, 87:3-29 [57] De Vries, J, Van Heck, G.
2006 Teacher burnout: Atributional aspects Journal of psychology in spairl 10:66-74 [75] Maslach, C, liter, M.
Aprospective study of personality characteristics occupational stressors, and burnout among school psychology practicioners.
Experiencing Job burnout: the roles of positive and negative ltats and states Journal of Applied social psychology, 34: 887-911.