چکیده:
هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال اساسی است که دولت اسلامی چگونه میتواند ضمن حفظ عزّت خود رابطهای با هدف تألیف قلوب را ایجاد کند؟ پژوهش بر این فرضیه استوار است که با تبیین مولفههای عزتمندی در ابعاد بینالمللی همچون، عدم افشاء اسرار و احتیاجات دولت اسلامی و عدم اتخاذ کفار به عنوان همراز و نیز تحلیل روشهای ایجاد یک رابطة دوستانه از جمله، ارائة خدمات علمی، اقتصادی و بشردوستانه و همکاری در عرصههای صنایع دفاعی با دولتهای مختلف بتوان الگویی در جهت تحقق تألیف قلوب دولتهای غیراسلامی، و در نتیجه امتثال امر به «تعالی ذیل کلمه سواء»، به عنوان مقدمة تبلیغ دین ارائه نمود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که عزّت باید شامل صلابت و مقاومت بر موضع شخص عزّتمند باشد، یعنی دولت اسلامی به راحتی از مواضع اعتقادی- سیاسی خود کوتاه نیاید و در برابر دشمن باشد. در عرصه روابط بینالملل، بازیگران دیگر این ثبات و دفاع از موضع خود را از دولت اسلامی شاهد باشند. دولت اسلامی در مسأله تألیف قلوب و جلب محبّت نباید گرفتار افراط یا تفریط گردد، چرا که با افراط کشور مقابل ممکن است درخواستهای زیاد و نابجایی مطرح نموده و چه بسا دولت اسلامی با مسائل و مشکلات امنیتی مواجه گردد، با تفریط نیز امکان اینکه تعامل محبتآمیز با دولتهای غیر مسلمان ایجاد شود؛ کاهش مییابد.
The purpose of the present study is to answer how an Islamic government can make a friendly relationship with other states and at the same time sustain its dignity. The research relies on the hypothesis that determining the components of dignity in the international level such as not revealing the secrets and needs of the Islamic state, not adopting the Kuffar (unbelievers) as confidant, and also an analysis of the ways on how to make a friendly relationship with others for giving scientific, economic, and humanitarian services as well as cooperation with different governments in the fields of defense industry can present a model to substantiate friendship of hearts with non-Islamic governments and as result “improvement under the word of commonality” as a premise for advertising religion. The method of study is descriptive analysis and the results showed that dignity should involve persistence on the ideas of the one who has dignity. It means that the Islamic government should not easily give up its theological-political stand against the enemy such that other actors in the realm of international relations witness this stability and self-defense of the Islamic government. However, the Islamic government should not fall into the trap of overindulgence or underindulgence because the opposite country may raise tremendous inappropriate requests by overindulgence and make the Islamic state encounter security problems, and likewise, underindulgence may decrease the possibility of making an affectionate relationship with non-Muslim states.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال اساسی است که دولت اسلامی چگونه میتواند ضمن حفظ عزّت خود رابطهای با هدف تألیف قلوب را ایجاد کند؟ پژوهش بر این فرضیه استوار است که با تبیین مولفههای عزتمندی در ابعاد بینالمللی همچون، عدم افشاء اسرار و احتیاجات دولت اسلامی و عدم اتخاذ کفار به عنوان همراز و نیز تحلیل روشهای ایجاد یک رابطة دوستانه از جمله، ارائة خدمات علمی، اقتصادی و بشردوستانه و همکاری در عرصههای صنایع دفاعی با دولتهای مختلف بتوان الگویی در جهت تحقق تألیف قلوب دولتهای غیراسلامی، و در نتیجه امتثال امر به «تعالی ذیل کلمه سواء»، به عنوان مقدمة تبلیغ دین ارائه نمود.
یکی از ادلۀ اثبات ولایت برای فقها در زمان غیبت، وجود بعضی از احکام، مانند احکام جزایی در اسلام است که بدون وجود حکومت اسلامی، قابل اجرا نیست، نه تنها اجرای احکام، بلکه تأمین امنیت مسلمانان، از جهت دشمنان داخلی و دفع تهدیدهای احتمالی خارجی و همچنین تبلیغ دین در مقیاس جهانی، از تکالیف دولت اسلامی است، چرا که جامعۀ هدف کاملترین دین کل جامعۀ بشری میباشد.
از اینرو، مردم در کارها و مشکلات خود بیش از همه به آنها مراجعه میکنند و اینگونه افراد را در سختیهای زندگی یاری کرده و برای رهایی آنان از این تنگناها میکوشند، و چون ایشان به خاطر خدا، بندگان او را بزرگ و گرامی داشتند، خدا هم به آنها جایگاهی با ارزش در میان بندگانش میبخشد (جعفری، 1384)، از حضرت علی(ع) روایت است که: «سه چیز موجب محبّت دیگران میشود: دینداری، فروتنی و بخشندگی».