چکیده:
ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺗﮏاﺳﻄﻮرة ﮐﻤﭙﺒﻞ، ﺗﻤﺎم اﺳﻄﻮرهﻫﺎی دﻧﯿﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﺑﻦﻣﺎﯾﻪﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮک دارﻧﺪ. ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎن ﻧﻮﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯾﯽ ﻫﻤﭽﻮن داﺳﺘﺎن ﻣﺼﻮر، اﻧﯿﻤﯿﺸﻦ، رﻣﺎن و ﺳﯿﻨﻤﺎ ﻧﯿﺰ اﺳﺎﻃﯿﺮ ﺟﻬﺎن ﻣﺪرن و ﺑﺎزﻧﻤﻮدﻫﺎﯾﯽ از ﻫﻤﺎن ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎن اﺳﻄﻮرهای ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ووﮔﻠﺮ ﺑﺮﭘﺎﯾﮥ دﯾﺪﮔﺎه ﮐﻤﭙﺒﻞ و ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻘﺘﻀﯿﺎت ﺳﯿﻨﻤﺎ و ﻓﯿﻠﻢﻧﺎﻣﻪﻧﻮﯾﺴﯽ در ﮐﺘﺎب ﺳﻔﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه، ﺳﺎﺧﺘﺎری دوازدهﻣﺮﺣﻠﻪای از ﺳﻔﺮ ﻗﻬﺮﻣﺎن را ﺑﺮای ﺧﻮاﻧﺶ داﺳﺘﺎنﻫﺎی ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﯽ دﻧﯿﺎی ﻧﻮﯾﻦ اراﺋﻪ ﻣﯽدﻫﺪ. ﺑﺘﻤﻦ از ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪﺷﺪة دوران ﻣﺪرن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎرﻫﺎ ﻣﺤﻮر داﺳﺘﺎنﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﻮده. دو ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﻣﻮﻓﻖﺗﺮﯾﻦ رواﯾﺖﻫﺎی ﺑﺘﻤﻦ را ﻣﯽﺗﻮان ﻓﯿﻠﻢﻫﺎی ﺑﺘﻤﻦ )1989( ﺗﯿﻢ ﺑﺮﺗﻮن و ﺷﻮاﻟﯿﮥ ﺗﺎرﯾﮑﯽ )2008( ﮐﺮﯾﺴﺘﻮﻓﺮ ﻧﻮﻻن داﻧﺴﺖ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﯽﮐﻮﺷﺪ ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ، روﯾﮑﺮد اﺳﻄﻮرهﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﻫﺪف ﻧﻈﺮی و ﺑﺮاﺳﺎس ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی ﺳﻔﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه، ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺳﻄﻮرهای رواﯾﺖ در اﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢﻫﺎ را ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﺪ. ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﮥ ﻣﯿﺰان ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﻫﺮﯾﮏ از دو ﻓﯿﻠﻢ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر رواﯾﯽ ﺳﻔﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﯾﮏ ﻣﻮردﮐﺎوی ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻮﺳﻌﻪای اﺳﺖ ﮐﻪ دادهﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ آن ﺑﻪﺷﯿﻮة اﺳﻨﺎدی دادهاﻧﺪوزی ﺷﺪه اﺳﺖ. از دادهﻫﺎی ﺗﺤﻠﯿﻞﺷﺪه ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻧﻮﻻن در ﺷﮑﻞ دادن ﺑﻪ ﺑﺎﻓﺖ اﺳﻄﻮرهای ﻓﯿﻠﻤﺶ ﻣﻮﻓﻖﺗﺮ ﺑﻮده و اﯾﻦ اﻣﺮ از دﻻﯾﻞ اﻗﺒﺎل ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻣﻨﺘﻘﺪان ﺑﻪ اﺛﺮ اوﺳﺖ. دوازده ﻣﺮﺣﻠﮥ ﻣﻌﺮﻓﯽﺷﺪه از ﺳﻮی ووﮔﻠﺮ در ﻫﺮ دو ﻓﯿﻠﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﮐﺸﻒ اﺳﺖ؛ اﻣﺎ ﺑﺎﻓﺖ اﺳﻄﻮرهای ﻫﺮ اﺛﺮ ﻓﺎرغ از ﻻﯾﻪﻫﺎی ﺳﻄﺤﯽ ﺷﺨﺼﯿﺖﭘﺮدازی و ﻓﻀﺎﺳﺎزی، رﯾﺸﻪ در ﺟﻬﺎنﺑﯿﻨﯽ ﻓﺮدی ﻓﯿﻠﻢﺳﺎز دارد. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، اﺛﺮ ﻧﻮﻻن، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻓﯿﻠﻤﯽ در ژاﻧﺮ اﺑﺮﻗﻬﺮﻣﺎﻧﯽ، ﺑﺎ وﻓﺎدار ﻣﺎﻧﺪن ﺑﻪ روﻧﺪ ﭘﺮﻓﺮازوﻓﺮود ﺳﻔﺮ، ﺑﺮای مخاطبانش بافت روایی گیراتری آفریده است.
Batman is a recognized modern hero, which has been the axis of many narrations. Two examples of Batman's most successful narratives are Batman (1989) by Tim Burton, and The Dark Knight (2008) by Christopher Nolan. This article attempts to analyze and compare these two movies' mythological structures by a comparative analytical method based on the theoretical framework of Vogler's the writer's journey. This survey's primary purpose is to find the differences between the styles of two filmmakers in using the same mythical narrative. Tim Burton's Batman is centered on photojournalist Vicki Vale, who investigates Batman's real identity. Critics categorized Burton's Batman as a high concept film, less movie than a corporate behemoth. In Nolan's The Dark Knight, District Attorney Harvey Dent created an alliance to dismantle organized crime in Gotham City, but Joker menaces them. Film critics considered it one of the best films of the decade and one of the best superhero films of all time. The film received highly positive reviews, particularly for its screenplay. Based on the analyzed data, Nolan has been more successful in shaping his movie's mythical texture, which can be one of the reasons for admiring the film both by critics and the general public. The twelve stages introduced by Vogler are discoverable in both movies. However, as a movie in the superhero genre, faithful to the ups and downs of the journey, Nolan's film has been able to create a more engaging narrative for its audiences.
خلاصه ماشینی:
دو فيلم نامه اي که اين نوشتار براي 2 تطبيق و واکاوي بافت اسطوره اي روايت برگزيده ، بتمن (١٩٨٩) با نويسندگي سام هم و وارن اسکارن ٣ و ساختۀ تيم برتون ٤، و شواليۀ تاريکي (٢٠٠٨) نوشته و ساخته شده توسط کريستوفر نولان ٥ است .
در سايۀ چنين رويکردي و با محور قرار دادن موردکاوي يادشده ، اين پرسش ها مطرح ميشود: چگونه در رسانه اي واحد و با استفاده از مواد خام يکسان دربارة يک شخصيت ثابت ، روايت هايي کاملا متفاوت توليد ميشود؟ برتون و نولان ، هر دو، از داستان هاي مصور بتمن بهره برده اند، اما چرا حاصل کار دو روايت متفاوت است ؟ ١ـ١.
قهرمان مسافر و محور عاطفي روايت اين فيلم ، شخصيت نخست زن داستان يعني ويکي ويل ٣٠ است که بتمن و جوکر هر دو به سوي او کشش دارند و مخاطب نيز بخش بزرگي از سفر قصه را همپاي او تجربه ميکند و گره هاي روايت را کنار او ميگشايد.
دعوت به ماجرا: اين مرحله در روايت وجود ندارد؛ اما ميتوان فرض کرد پيش از آغاز فيلم رخ داده ؛ هنگامي که ويکي تصميم ميگيرد براي کشف هويت واقعي بتمن ، به گاتهام سفر کند.
The strange hero's journey of Tim Burton's Batman.
Comparative study of the archetype of the hero's journey in literary and cinematic content.
Batman as Monomyth: Joseph Campbell, Robert Jewett, John Shelton Lawrence, Frank Miller, Grant Morrison, Scott Snyder, and the hero’s Journey to Gotham.
Batman as Monomyth: Joseph Campbell, Robert Jewett, John Shelton Lawrence, Frank Miller, Grant Morrison, Scott Snyder, and the hero’s Journey to Gotham.