چکیده:
هدف از این پژوهش آسیب شناسی مدیریت بازآفرینی پایدار شهری با رویکرد مدیریتی دولتی، متمرکز از بالا به پایین، سلسلهمراتبی، غیرمشارکتی، نبود ارتباط و تعامل در بازآفرینی شهری، و گذار به هم افزایی مشارکتی کنشگران مدیریت شهری (دولت، بازار، بخش عمومی، خصوصی، جامعة مدنی و شهروندان) با الگوی حکمروایی ارتباطی- شبکه ای، همکارانه، تعاملی و گفتمانی در جهت دستیابی به بازآفرینی پایدار شهری است. با تلفیق برنامه ریزی ارتباطی با حکمروایی شبکه ای، رویکرد نوین حکمروایی ارتباطی- شبکه ای در مدیریت نوین ظهور یافته است. روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) است. از تکنیکهای مشاهده، مصاحبه، و پرسشنامه استفاده شده است. این پژوهش با هدف شناخت الگوی ساختاری روابط 34 سازمان و نهاد رسمی و غیررسمی مرتبط با بازآفرینی پایدار شهری انجام شده است. بدین منظور، از روش تحلیل شبکة اجتماعی استفاده شد. 34 کنشگر بهعنوان نهاد در این شبکه قرار گرفتهاند و درواقع تعیین کنندة مرز اجتماعی شبکهاند. 1122 پیوند می توانست در این شبکه شکل بگیرد. فقط 271 مورد آن (حدود یکچهارم) بهوقوع پیوسته است که بیانگر اندازة ضعیف شبکه و نبود هم افزایی ارتباطی- شبکه ای مدیریت بازآفرینی پایدار شهری است. تراکم پیوند تبادل اطلاعات و همکاری در بین سازمانهای مورد مطالعه (37 درصد) در سطح پایینی بوده است و شبکه در شاخص های سیاستگذاری، هماهنگی، مدیریت (برنامه ریزی، نظارت، و ارزیابی)، اجرا، ابزارسازی، تسهیل گری به صورت متمرکز و سلسلهمراتبی است. اندازة شاخص انتقال یافتگی در تبادل اطلاعات و همکاری ۲۸/۳۹ درصد میزان پایینی را برای قابلیت روابط انتقال یافتگی نشان می دهد و کوتاه ترین فاصله میان دو کنشگر در این شبکه، ۴۶/۳ درصد، نشاندهندة پیوندهای ضعیف در شبکه است. فعالیت کنشگران بر حسب شاخص های تحلیل شبکه و ارتباطات، پیوندها، و مرکزیت درونی و بیرونی کنشگران نشان دهندة مرکزیت بخش دولتی (استانداری، راه و شهرسازی، و شهرداری) بالاترین نقش مرکزیت و پیوندهای واسطه ای را داشته اند و نهادهای خصوصی، مدنی، و محلی پایین ترین ضریب و قدرت را در شبکه داشته اند. در ستاد بازآفرینی پایدار شهری فقط سازمانهای دولتی عضو رسمی ستاد بوده اند و نهادهای جامعة مدنی و کنشگران مردمی کنار گذاشته شده اند و رویکرد متمرکز، سلسلهمراتبی، و از بالا به پایین حکمفرماست و باید به سوی دولت تسهیل گر، جامعة مدنی کنشگر با رویکرد حکمروایی ارتباطی- شبکه ای تغییر رویکرد گفتمانی انجام شود.
Extended AbstractIntroductionThe purpose of this study was to investigate the pathology of continuous management of urban reconstruction with a state-level, top-down, hierarchical and non-participatory, lack of communication and interaction in urban regeneration and transfer to participatory collaboration among actors in urban management (government, market, public sector, Private, civil society and citizens) with a communicative, cooperative, interactive and discursive governance model for sustainable urban regeneration. With the advent of actions and the writing of communication with the sovereignty of the network, the Twin approach has emerged as the network communications management in modern management. The method of research is combination (quantitative and qualitative). Observations, interviews and questionnaires were used. This research aims to identify structural patterns of relations between the 34 formal and informal organizations associated with sustainable urban regeneration. For this purpose, the analysis of social networks and indicators of size, density, network center, reproduction, transmission, and the shortest distance between the two macro level activators were used. There are 34 characters in this network and in fact determine the social boundary of the network. A total of 1122 transmissions can occur in this network, of which only 271 occur (roughly a quarter), indicating the network's weakness and the lack of cooperation of communication networks from sustainable urban regeneration. The link between information and collaboration between the organizations studied (37%) was low and the network was in policy, coordination, management (planning, monitoring and evaluation) indicators, implementation, instrumentation, central and hierarchical facilities.MethodologyThis research aims to identify structural patterns of relations between the 34 formal and informal organizations associated with sustainable urban regeneration. For this purpose, the analysis of social networks and indicators of size, density, network center, reproduction, transmission, and the shortest distance between the two macro level activators were used. There are 34 characters in this network and in fact determine the social boundary of the network. A total of 1122 transmissions can occur in this network, of which only 271 occur (roughly a quarter), indicating the network's weakness and the lack of cooperation of communication networks from sustainable urban regeneration.Results and discussionThe link between information and collaboration between the organizations studied (37%) was low and the network was in policy, coordination, management (planning, monitoring and evaluation) indicators, implementation, instrumentation, central and hierarchical facilities. urban regeneration and transfer to participatory collaboration among actors in urban management (government, market, public sector, Private, civil society and citizens) with a communicative, cooperative, interactive and discursive governance model for sustainable urban regeneration. With the advent of actions and the writing of communication with the sovereignty of the network, the Twin approach has emerged as the network communications management in modern management. The method of research is combination (quantitative and qualitative). Observations, interviews and questionnaires were used. This research aims to identify structural patterns of relations between the 34 formal and informal organizations associated with sustainable urban regeneration. For this purpose, the analysis of social networks and indicators of size, density, network center, reproduction, transmission, and the shortest distance between the two macro level activators were used.ConclusionUrban regeneration and transfer to participatory collaboration among actors in urban management (government, market, public sector, Private, civil society and citizens) with a communicative, cooperative, interactive and discursive governance model for sustainable urban regeneration. With the advent of actions and the writing of communication with the sovereignty of the network, the Twin approach has emerged as the network communications management in modern management. The method of research is combination (quantitative and qualitative). Observations, interviews and questionnaires were used. This research aims to identify structural patterns of relations between the 34 formal and informal organizations associated with sustainable urban regeneration. For this purpose, the analysis of social networks and indicators of size, density, network center, reproduction, transmission, and the shortest distance between the two macro level activators were used.Urban regeneration and transfer to participatory collaboration among actors in urban management (government, market, public sector, Private, civil society and citizens) with a communicative, cooperative, interactive and discursive governance model for sustainable urban regeneration. With the advent of actions and the writing of communication with the sovereignty of the network, the Twin approach has emerged as the network communications management in modern management. The method of research is combination (quantitative and qualitative). Observations, interviews and questionnaires were used. This research aims to identify structural patterns of relations between the 34 formal and informal organizations associated with sustainable urban regeneration. For this purpose, the analysis of social networks and indicators of size, density, network center, reproduction, transmission, and the shortest distance between the two macro level activators were used.Urban regeneration and transfer to participatory collaboration among actors in urban management (government, market, public sector, Private, civil society and citizens) with a communicative, cooperative, interactive and discursive governance model for sustainable urban regeneration. With the advent of actions and the writing of communication with the sovereignty of the network, the Twin approach has emerged as the network communications management in modern management. The method of research is combination (quantitative and qualitative). Observations, interviews and questionnaires were used. This research aims to identify structural patterns of relations between the 34 formal and informal organizations associated with sustainable urban regeneration. For this purpose, the analysis of social networks and indicators of size, density, network center, reproduction, transmission, and the shortest distance between the two macro level activators were used.Urban regeneration and transfer to participatory collaboration among actors in urban management (government, market, public sector, Private, civil society and citizens) with a communicative, cooperative, interactive and discursive governance model for sustainable urban regeneration. With the advent of actions and the writing of communication with the sovereignty of the network, the Twin approach has emerged as the network communications management in modern management. The method of research is combination (quantitative and qualitative). Observations, interviews and questionnaires were used. This research aims to identify structural patterns of relations between the 34 formal and informal organizations associated with sustainable urban regeneration.
خلاصه ماشینی:
در ستاد بازآفريني پايدار شهري فقط سازمان هاي دولتي عضو رسمي ستاد بوده اند و نهادهاي جامعۀ مدني و کنشگران مردمي کنار گذاشته شده اند و رويکرد متمرکز، سلسله مراتبي، و از بالا به پايين حکم فرماست و بايد به سوي دولت تسهيلگر، جامعۀ مدني کنشگر با رويکرد حکمروايي ارتباطي - شبکه اي تغيير رويکرد گفتماني انجام شود.
تعدد و تکثر کنشگران و نيروهاي مؤثر در حيات شهري در مقياس هاي مختلف محلي، ملي، و منطقه اي و ضرورت همگرايي و همسويي آن ها در يک چارچوب مبتني بر دموکراسي و کنش ارتباطي، در ادبيات مديريت و برنامه ريزي شهري، با تغيير رويکرد از مديريت سنتي (از بالا به پايين و قيم مآبانه ) به مديريت شهري نوين و مشارکتي و گذار از حکومت شهري به حکمروايي شهري با توجه به پيچيدگي نيازها و خواسته هاي سيستم هاي شهري، تعدد سازمان ها و نهادهاي اداره کنندٔە شهر (کنشگران شهري)، ادارٔە بخشي و مديريت متفرق شهر، تشکيلات عريض و طويل ديواني بدون وجود هماهنگي، سردرگمي و اتلاف منابع شهر، موازيکاري و تغيير رويکردها و الگوهاي مديريت شهري، رويکردهاي حکمروايي همکارانه ، ارتباطي و شبکه اي شهري و تعاملات و همکاري کنشگران و کاهش تصديگري بخش عمومي و دولت در اين فرايند، تغيير الگوهاي برنامه ريزي و مطرح شدن جامعۀ شبکه اي و مقتدرسازي کنشگران محلي در برنامه ريزي ارتباطي به عنوان رهيافت جديد برنامه ريزي و حرکت به سوي حکمروايي شبکه اي و کنش ارتباطي با تأکيد بر هم افزايي کنشگران و تشريک مساعي نهادهاي اجتماع محليمبنا و داوطلبانه بوده است .