چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مولفههای رهبری اصیل مبتنی بر ابعاد اخلاقی از سوی پیروان در آموزش عالی است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه دادهبنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش تحقیق استفاده شده است.
روششناسی: روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز (25 مصاحبه با 23 نفر) با کارکنان نمونه دانشگاههای آزاد اسلامی، پیام نور و دولتی غرب کشور (همدان، کردستان، لرستان، ایلام) میباشد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. پایایی نیز با استفاه از روش توافق درون موضوعی، 6/73% به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.
یافتهها: نهایتا 32 کد مفهومی و 7 مقوله اصلی استخراج شد. مقولههای اصلی شامل: اخلاق مبتنی بر آموزههای اسلامی، رشد اخلاقی، رفتارهای اخلاقی، شجاعت اخلاقی، تعصب اخلاقی، روابط اخلاقی و پیامدهای اخلاقی میباشد. با بهرهگیری از مولفههای رهبری اصیل مبتنی بر اخلاق، میتوان شاهد رشد فاکتورهای اخلاقی در بین کارکنان بود.
Objective: The purpose of this study is to identify the ethical dimensions of genuine leadership by followers in higher education. This research has a qualitative approach and Grounded Theory method has been used as research method. Methodology: The method of data collection is to study the theoretical basics and in-depth interviews (25 interviews with 23 people) with the sample staff of Islamic Azad, Payam Noor and governmental universities in west of Iran (Hamadan, Kurdistan, Lorestan, Ilam). The sampling method continued to be purposive and theoretically saturated. The validity of this study was verified by the interviewers and then by the professors. Reliability was 73.6% using the process audit method. Continuous comparison method during three stages of open, axial and selective coding was used for data analysis. Findings: Finally 32 concept codes and 7 main categories were extracted. Main topics include: Ethics based on Islamic teachings, moral development, ethical behavior, moral courage, ethical bias, ethical relationships and ethical implications