چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف اثربخشی فنون نظریهی انتخاب بر بخشش و شفقت به خود
در زنان انجام گرفت. روش: پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون و
پیگیری با گروه کنترل بود.
روش: جامعه آماری پژوهش تمامی زوج های ساکن شهر تهران و نمونه پژوهش شامل 20
نفر از این زنان بود که با روش نمونه گیری در داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی
در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه مقیاسهای شفقت به خود،
بخشش و سلامت عمومی را تکمیل کردند. آزمودنیهای گروه آزمایش هشت جلسه مداخله
بر اساس نظریه انتخاب دریافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار بودند و مداخلهای
دریافت نکردند و پس از یک ماه کلیهی آزمودنیها آزمون پیگیری به عمل آمد. دادهها با
استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار
گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که این مداخله به طور معنیداری باعث افزایش بخشش میشود
ولی تغییر میزان متغیر شفقت به خود در مقایسه با گروه کنترل معنادار نمیباشد.
نتیجه گیری: مداخلهی فنون نظریه انتخاب سبب افزایش بخشش در زنان شد و نقش مهمی
در روابط زوجین دارد.
خلاصه ماشینی:
دو مؤلفه ي مهم در اين راستا، بخشش و شفقت به خود است که ميتواند نقش مؤثري در روابط زوجين داشته باشد زيرا شواهد حاکي از آن است که افراد خودشفقت ورز سلامت روان بيشتري دارند و به طور فزاينده اي به عنوان يک عامل محافظ در ارتباط با آسيب شناخته ميشود (پترموريس ١، ٢٠١٧).
پژوهش قزلسفلو (١٣٩٥) رابطه ي سلامت خانواده اصلي و شفقت خود با تعهد زناشويي بود که تحليل داده ها نشان داد با آموزش درمان هاي متمرکز بر شفقت خود، باعث افزايش سلامت روان و خود شفقت ورزي شد و از اين طريق موجب دوام ازدواج ها گرديد.
ليکن براي بررسي بيشتر نياز به مقايسه ي جفتي گروه ها و مراحل آزمون است : جدول دوازده مقايسه جفتي مراحل آزمون جهت متغير بخشش (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول فوق نشان ميدهد که ميان پيش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداري وجود دارد (٠٠٠١ ميتواند ناشي از درمان و مداخله باشد اما لازم به ذکر است که ميان دو مرحله ي پيش آزمون و پيگيري تفاوت معناداري مشاهده ميشود (٠٠٠١ بحث و نتيجه گيري در پژوهش حاضر که با هدف چگونگي اثربخشي آموزش فنون نظريه انتخاب بر بخشش و شفقت خود زنان بوده است ، انجام گرفت که در اين راستا ٢٠ آزمودني در قالب دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند و گروه آزمايش آن جلسات آموزشي را طي کردند و طي دو مرحله ي پيش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفتند و در انتها داده هاي حاصل با توجه به فرضيه هاي پژوهش مورد تجزيه و تحليل واقع شد.