چکیده:
هدف پژوهش : پژوهشهای فراوانی به بررسی تلاش شنیداری و خستگی پرداخته اندواز طیف
گسترده ای از روشها از جمله ابزارهای سنجش خودسنجی، رفتاری، و فیزیولوژیکی بهره
گرفته اند.هدف این پژوهش مروری بر بررسی ها پیرامون خستگی شنیداری راه های مقابله با
آن می باشد.
روش بررسی:در این مقاله با بررسی مقالات موجود درخصوص خستگی شنیداری ،تعاریفی
کاربردی و اصطلاحاتی از تلاش شنیداری و خستگی شنیداری ارائه داده ایم و با بهره گیری
از این تعاریف سعی در ارائه ی راهکارهایی جهت بهبود یافتن شرایط شنوایی این گروه از
افراد شده است.
یافته ها: خستگی شنیداری یکی از عوامل مهم آزاردهنده در دانش آموزان کم شنواست که
سبب میشود کارایی کودک در محیطهای آموزشی متاثر گردد. محققان دربررسی های
گوناگون ، راهکارهای مختلفی را برای کاهش این مساله ارائه داده اند.
نتیجه گیری: لازم است در بحث آموزش و در برقراری ارتباط با کودک و جوان کم شنوا به
خستگی شنوایی ناشی از کم شنوایی وی توجه نمود.بر اساس دانش نظری میتوان پیش بینی
کرد چه شرایطی به افراد کمک میکند خستگی شنوایی خود را به حداقل رسانند.
خلاصه ماشینی:
عمل شنوايي ممکن است به دليل عدم وجود شرايط بهينه به فرآيندي ملزم به تلاش زياد در چندين مرحله تبديل شود: از جمله ١- منبع سيگنال غيرمتمرکز يا ضعيف شده ٢- پارازيت هايي در زمان انتقال صدا، براي مثال : صداهاي پس زمينه ، ارتعاش صدا، پردازشگر سيگنال سمعک و يا ٣- محدوديت هاي شنونده ، براي مثال : اختلال شنوايي، گويندگان غيربومي(٧).
پژوهش ها نشان مي دهند به طور خاص و از نقطه نظر بيوشيميايي القاء خستگي عمومي با توجه به نوع تمرينات بالاخص تمرينات سنگين منجر به مکانيسم هاي داخل عضلاني در زمان فعاليت تا سر حد خستگي مي شود و کاهش ميزان استيل کولين ، پتاسيم ، آدنوزين تري فسفات ،سطوح فسفوکراتين و افزايش در سطح لاکتات را در پي دارد که ممکن است اين عوامل منشأ طولاني تر شدن روند پردازش زمان واکنش در بخش حرکتي دستگاه عصبي مرکزي شوند (١٢،١٣).
Listening effort and fatigue in school-age children with and without hearing loss .
Cognitive performance and perceived effort in speech processing tasks: Effects of different noise backgrounds in normal- hearing and hearing-impaired subjects .
Using response time to speech as a measure for listening effort .
The effects of hearing-aid use on listening effort and mental fatigue associated with sustained speech processing demands .