چکیده:
در نظام تعلیم و تربیت هر کشور، نیروی انسانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. دبیران مهمترین
عامل موثر در جریان تعلیم و تربیت هستند، لذا توجه و در نظرگیری توامان کیفیت زندگی، رضایت
شغلی و سلامت روان میتواند تا حد زیادی وضعیت زندگی و شرایط زیستی این قشر از جامعه را تغییر
دهد. پژوهش حاضر با هدف سنجش کیفیت زندگی، رضایت شغلی و سلامت روان معلمان دانش آموزان
عادی و استثنایی انجام شده است. پژوهش حاضر از حیث روششناختی، از نوع روشهای کمی بوده و
بر روش پیمایشی استوار است. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی وینهون، رضایت
شغلی اسمیت و هیولین ( 1969) و سلامت روان دروگاتیس و ساویتز ( 2000 ) انجام شده است. جامعه
آماری این پژوهش را معلمان کودکان عادی و معلمان کودکان استثنایی مدارس شهر کاشان در سال
تحصیلی 1395 تشکیل میدهند که از بین آنها 100 معلم به عنوان نمونه انتخاب شده اند که 10 مورد
را معلمان کودکان عادی و 10 مورد را معلمان دانش آموزان استثنایی تشکیل میدهند. یافته های این
پژوهش بیانگر آن است که بین رضایت شغلی و کیفیت زندگی معلمان کودکان استثنایی رابطه مثبت
و معناداری وجود دارد(p>0/05)و بین سلامت روان و کیفیت نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد
(p>0/05) و نمرات بالاتر سلامت روان نمرات بالاتر کیفیت زندگی را به دنبال دارد. یافته های این
پژوهش حاکی از این است که معلمانی که با دانش آموزان عادی سر و کار دارند رضایت شغلی بیشتر و
کیفیت زندگی مطلوبتری نسبت به معلمان دانش آموزان استثنایی دارند. اما در متغیر سلامت روان
تفاوت معناداری بین دو گروه وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف سنجش کيفيت زندگي، رضايت شغلي و سلامت روان معلمان دانش آموزان عادي و استثنايي انجام شده است .
يافته هاي اين پژوهش حاکي از اين است که معلماني که با دانش آموزان عادي سر و کار دارند رضايت شغلي بيشتر و کيفيت زندگي مطلوب تري نسبت به معلمان دانش آموزان استثنايي دارند.
Gotay, Korn, McCabe, & Moore 6.
پژوهش حاضر در نظر دارد تا با در نظرگيري چنين چالش ها و مسائلي و با اتکا به متغيرهايي همچون کيفيت زندگي، رضايت شغلي و سلامت روان ، به سنجش و واکاوي شرايط معلمان دانش آموزان عادي و استثنايي بپردازد.
نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، بررسي کيفيت زندگي، رضايت شغلي و سلامت روان معلمان دانش آموزان استثنايي و معلمان دانش آموزان عادي در شهر کاشان بود.
ب ) فرضيه دوم پژوهش : بين رضايت شغلي معلمان دانش آموزان عادي و معلمان دانش آموزان استثنايي تفاوت معنيداري وجود دارد.
فرضيه سوم پژوهش : بين سلامت روان معلمان دانش آموزان عادي و معلمان دانش آموزان استثنايي تفاوت معنيداري وجود دارد.
د) فرضيه چهارم پژوهش : بين افزايش سطح رضايت شغلي با افزايش کيفيت زندگي و سلامت روان معلمان دانش آموزان استثنايي رابطه وجود دارد.
در اين فرضيه بنا بر نتايج پژوهش ، بين رضايت شغلي و کيفيت زندگي معلمان کودکان استثنايي رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
Comparing job satisfaction and psychological problems of special education teachers and regular teachers in Khorram Abad (M.
The relationship between job satisfaction, mental health, and quality of life between special education teachers and regular teachers (M.