چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت و هوشهای چندگانه گاردنر انجام
گرفت. روش پژوهش آن کمی و از نوع همبستگی بود که روی 28 دانشجوی 20 تا
43 سال مرد و زن مقطع کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد
یادگار امام خمینی(ره)- شهرری بود. برای سنجش متغییرها از پرسشنامه های خلاقیت
تورنس و هوش چندگانه گاردنر استفاده شد. که نتایج آماری حاصله از همبستگی نمره
0.02 را برای sig نشان داد که از 0.05 کوچکتر بود. لذا نتیجه گرفته شد که بین
خلاقیت و هوشهای چندگانه گادنر رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به آنچه ذکر شد، فرضيه پژوهش حاضر عبارت است از اينکه بين خلاقيت و هوش هاي چندگانه گاردنر در دانشجويان رابطه ي معناداري وجود دارد.
رنجبري و همکاران (١٣٩٢) در پژوهشي با موضوع تعييين اثر بخشي آموزش مبتني برهوش هاي چندگانه گاردنر بر ميزان خطاهاي املاي دانش آموزان با ناتواني يادگيري روش پژوهش آزمايشي و از طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.
جدول شماره ٤_همبستگي (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج مذکور در جدول شماره ٤آورده شده است ، فرضيه پژوهش حاضر عبارت است از اينکه بين خلاقيت و هوش هاي چندگانه گاردنر در دانشجويان رابطه ي معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين رابطه خلاقيت برهوش هاي چندگانه گاردنر بود که پس بررسي صورت گرفته و با توجه به جدول شماره ٤ نمره sig.
نيرو و همکاران (١٣٩٠) پژوهشي با عنوان تأثير آموزش مبتني بر نظريه هوش هاي چندگانه گاردنر بر پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان اول دبيرستان انجام دادند که نتايج پژوهش نشان داد که در پيش آزمون ، تفاوت معنيداري بين ميانگين دو گروه بالا و پايين وجود داشته است که اين امر منبعث از سوالات در حيطه کاربرد و استدلال بود؛ و در سطح دانستن تفاوت معنيداري مشاهده نشد.
تأثير آموزش مبتني بر نظريه هوش هاي چندگانه گاردنر بر پيشرفت تحصيلي رياضي دانش آموزان اول دبيرستان ، فصلنامه رهبري و مديريت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار، سال ٥، شماره ٢، صص ١٦٨-١٥٣.